Hoe ga je tewerk bij massaspectrometrie? Hoe kom je erachter om welke stof het gaat als je alleen een massaspectrum krijgt?

Ik heb opgaves met massaspectrometrie. Dan krijg ik een massaspectrum en dan moet ik uitzoeken om welke stof het gaat. Ik weet echter niet hoe ik tewerk moet gaan.

Ik snap wel dat als er een piek bij 31u zit dat het dan om een primair alcohol gaat en bij 45u een secundair alcohol. Maar hoe kom ik bij andere stoffen verder?

Is er een simpele manier om hier tewerk te gaan?

(Ik zit in 6VWO.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Je gaat uit van een molecuul-ion: M+. Daarin worden atoombindingen verbroken; er breekt een ongeladen stuk af, bijvoorbeeld CH3. Het positieve ion, dat over blijft vind je terug in het spectrum.
H3C-CHOH-CH3+ --> H3C + CHOH-CH3+( m/z = 45)
Dit geldt voor alle ionen die overblijven nadat een binding wordt verbroken en een neutraal stuk van het molecuul-ion af breekt.
Voorbeeld: Wat is de structuurformule van N2O, als je pieken vindt van 44, 30 en 28?
NNO of NON ?
Bij de eerste kan er een O af(28) of een N(30)
Bij de tweede kan er alleen een N af(30) een piek van 28 zie je nooit.
Conclusie: het moet NNO zijn.
Zie filmpje vanaf 2:50 min.