Aan alles wat op de grond ligt kleeft stof. Stof dwarrelt nu eenmaal naar beneden. Daarom stofzuigen we de vloer, en niet de wanden of het plafond.
Het kleeft niet zozeer aan de draden , maar ligt er op.
Het is niet vanwege stratische elektriciteit. Die kan nergens vandaan komen.
Het is ook niet vanwege magnetisme. Een magnetisch veld rond de draad wisselt 50 keer per seconde van richting, dus zou het net zo vaak aangetrokken als afgestoten worden.
Reddie
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@janwimpeters , je hebt gelijk. Niemand had het over magnetisme.
Wanneer men over kunststof wrijft dan wordt het statisch geladen.
De elektrische draden zijn geisoleerd met kunststof. Het bewegen van lucht over het kunststof geeft een wrijving, waardoor de kunststof statisch wordt geladen en het stof wordt aan getrokken.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe zou best kunnen dat de elektriciteitsdraden door het gebruik statisch geladen worden en daardoor meer stof aantrekken. Ik heb zelf wel eens gemerkt dat de stofzuiger(!) na gebruik statisch geladen was. Maar zo is hij natuurlijk niet bedoeld. Bijgevoegd een voorbeeld van het ontstaan van statische elektriciteit door een elektrische stroom.