Is borax en soda het zelfde ?

Ik wil slijm maken maar daar heb je borax voor nodig en dat heb ik niet in huis dus wil ik soda gaan gebruiken maar zou dat kunne is dat het zelfde als borax ??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
106.4K

Het beste antwoord

Soda bestaat uit twee varianten: zuiveringszout en natriumcarbonaat.
Zuiveringszout is eigenlijk hetzelfde als soda, maar natriumcarbonaat wordt ook gebruikt om vlekken uit kleding te krijgen.

Borax daarentegen is veel sterker, en een beetje giftig. Het is natriumzout van boorzuur.

Volgens http://www.speelidee.be/detail.php?SID=Error&subject=11&game=232 kan je het slijm maken gewoon zonder borax. Het is ook mogelijk om van maïzena met water en kleurstof slijm te maken.
Amadea
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Kleine correctie.
Soda is NatriumCarbonaat (Na2C03)
Zuiveringszout is NatriumBiCarbonaat (NaHC03), minder agressief.
Borax is NatriumBoraat (Na2B4O5(OH)4 · 8 H2O ).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
natriumbicarbonaat en natriumhydroxide zijn ook soda. Het natriumzout van boorzuur is natriumboraat. Dus antwoord is op en top juist! (en behoeft dus geen correctie).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Borax is niet hetzelfde als soda.
Borax is natriumtetraboraat (Na2BO4) en soda is natriumcarbonaat (Na2CO3)
Het zuiveringszout dat Amadea aangeeft is niet hetzelfde als soda, maar heet officieel Natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3).
De reactie die @Daki geeft is sowieso fout. Natriumhydroxide (NaOH) heet ook wel caustic soda = bijtende soda (Engelse term welke is gebaseerd op SODIUM = Natrium)
Dit hoort onder de basale chemie van de middelbare school.

Andere antwoorden (2)

je hebt sowieso wel borax of heb je geen was middel of toiletverfrisser nou vast wel want daar zit borax in of lenzen vloeistof
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om slijm te maken, heb je borax en pva nodig. Als je andere ingredienten gebruikt, krijg je geen slijm, maar klei.
Soda en borax is zeker niet hetzelfde. De chemische details laat ik maar weg, maar je kan in ieder geval geen slijm maken als je soda gebruikt in plaats van borax.
Je hebt borax nodig om slijm mee te maken, maar borax is best slecht te krijgen in Nederland, kwestie van goed zoeken. In sommige producten zit wel borax, zoals lenzenvloeistof en wasmiddel. Goed naar de ingredienten kijken, want het zit lang niet in alle soorten. Als je toch de borax poeder hebt gevonden, moet je een eetlepel borax in 250 ml kokend water doen.
Daarna heb je pva nodig, dit zit in (witte) schoollijm en in sommige peel of facemasks. Als je deze twee basisingredienten hebt, kan je slijm maken. Voor je borax bij de lijm doet, moet je de lijm verdunnen met water. Helft water, helft lijm. Dan kan je slijm maken. Bij face mask hoef je het niet te verdunnen.
Veel slijm plezier!
Toegevoegd op 04 februari 2019 15:20: tekst