Waarom kan je de boswilg moeilijk stekken ?

Alle wilgen kan je normalerwijze gemakkelijk stekken, maar de boswilg (salix caprea) niet. Hoe komt dit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Naar ik lees is dat niet mogelijk,je kan wel andere methoden gebruiken:
het probleem met de salix caprea is dat men deze niet kan stekken , hij komt alleen voort van zaailingen.
Je kan ze wel enten op andere soorten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Julien Borms heeft zich 10-tallen jaren verdiept op het kweken van wilgen waarvan de S. Caprea (boswilg) de beste is maar zeer moeilijk om vegatief te vermeerderen.
De gele mannetjes moederplant had hij al vrij snel kunnen bemachtigen maar de vrouwelijke bleef onvindbaar tot wij naar een opendeurdag gingen van de Ambrosiushoeve, Hilvarenbeek Nederland waar vroeger het PPO gevestigd was.
Daar vonden wij een vermoedelijk vrouwelijk exemplaar en mochten van de beheerder tijdens de winter stekken gaan snijden. Een wagen vol. Ondanks de uiterste zorg heeft Julien er slecht één exemplaar aan de groei gekregen. Een tweede poging het jaar nadien gaf ondanks het betere stekmateriaal (veel jonge scheuten t.g.v. het snijden van stekken) maar hetzelfde resultaat.
Na het terugsnijden tot vlak boven de grond van het 1e exemplaar ontwikkelden er zich jonge scheuten die hij het jaar nadien aanaarde tot 40 cm boven de grond. Daar zijn dan na twee jaar enkel geworteld, zeg maar het sap de kolen niet waard.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo,
dank voor deze info, maar ik was reeds op de hoogte hiervan.
ik ben op zoek naar verdere wetenschappelijke verklaring. Mvg
Adriaan Martens