Als ik vanuit een ruimteschip (dat 20.000 km/u vliegt) een radio uitzending doe, gaan die radio golven dan sneller dan van een station op aarde?

Theoretisch dus.
Geef ik dan de radio golven extra snelheid in de vliegrichting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Elektromagnetische golven bewegen zich met de lichtsnelheid IN EEN VACUÜM. Ze worden afgeremd in een medium.
Zie ook de bron.

In theorie worden de golven dus afgeremd door onze dampkring. Nou zal het om een minimaal verschil gaan, en ik vraag me af of het te meten is, maar er is dus wel een verschilletje.
Dat verschil ontstaat dus niet doordat het ruimteschip beweegt (je mag de lichtsnelheid nooit bij andere snelheden optellen, zie Einstein, en bovendien: weet je wel hoe snel de aarde beweegt?) maar doordat het ruimteschip omgeven is door een bijna-vacuüm, en de aarde door een dampkring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.

Radiogolven bewegen zich met de lichtsnelheid. Het bijzondere van de lichtsnelheid is dat die altijd gelijk is, ongeacht de snelheid van de zender, en ongeacht de snelheid van de ontvanger.

(Weetje: uit dit enkele feit heeft Einstein zijn beroemde Relativiteitstheorie afgeleid.)

De radiogolven uit jouw ruimteschip komen dus op aarde aan met de normale lichtsnelheid.

Wel zal de frequentie zijn veranderd. De aardse ontvanger zal dus op een wat hogere frequentie moeten afstemmen om jouw uitzending te kunnen ontvangen.

(Overigens stelt die 20.000 km/u nog niets voor: dat is minder dan 0,002% van de lichtsnelheid. Maar dat maakt voor het principe natuurlijk niets uit.)

Cryofiel
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
plusje. Ik was overigens bezig met het typen van een antwoord waarin nagenoeg exact hetzelfde stond in iets andere woorden, compleet met de opm over relativiteitstheorie en frequentieverschuivingen.... blijkbaar is dit een Standaard Antwoord :)