Wat doet meer mAh en Volt met je telefoon?

Stel je gaat met je samsung van een accu van 3,0Volt en 750mAh naar een accu met 3, 7V en 1000 mAh wat veranderd er dan? Wat doet spanning met je telefoon en wat doet de mAh?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

"mAh" is een maat voor de capaciteit van je accu. Hoe lang hij mee gaat voordat 'ie leeg is zeg maar. Hoe hoger het getal, hoe beter.

Volt is een maat voor spanning. Je telefoon is gemaakt voor een bepaalde spanning teveel spanning kan je telefoon beschadigen ! Te weinig spanning kan dat in uitzonderlijke gevallen ook, maar waarschijnlijker is dat je telefoon met het te weinig spanning gewoon niet zal doen.

Wanneer je dus een nieuwe accu zoekt, kies er dan eentje met een zo hoog mogelijk mogelijk mAh en een PRECIES goed voltage.

(mAh staat overigens voor mili Ampare hour)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volt is de eenheid voor spanningsverschil (potentiaalverschil) en Ampere is de eenheid voor stroomsterkte. Beiden hebben te maken met elektriciteit. Als je deze twee met elkaar vermenigvuldigt, dan heb je "vermogen" in VA (volt-Ampere). Als je dan niet te maken hebt met faseverschuiving (de spanning en de stroom lopen dan niet in fase met elkaar) en dat heb je bij gelijkspanning niet, dan is het vermogen in VA gelijk aan het vermogen in Watt (W). Als je vermogen moet leveren gedurende een bepaalde tijd, dan kost dat energie. En "energie" is ook precies hetgeen als je vermogen vermenigvuldigt met tijd. je krijgt dan bijvoorbeeld kilo Watt uur (kWh). Als ik je vraag goed begrijp, wil je je accu van je samsung 'upgraden'. Ik zou je het ten zeerste afraden! Waarom? de dunne bedrading in je samsung is berekend op die 3,0 Volt en niet op 3,7 Volt. De kans is groot dat je hem "opblaast" (letterlijk!). Misschien leuk tijdens de jaarwisseling ;-) Wat wel zou kunnen is een accu van 3,0 Volt van 1000 mAh gebruiken. Dan zou je de samsung veel langer kunnen gebruiken, zonder hem eerst weer op te laden. Maar.... waarschijnlijk is een dergelijke accu groter (of dikker) dan de oorspronkelijke accu van 750 mAh en dan past hij niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je telefoon is gemaakt voor 3 volt en niet voor 3,7 volt. 750 mAh is een maat voor de capaciteit van de accu. Theoretisch kan deze accu een stroom van 750 mA leveren gedurende een uur, of de helft hiervan gedurende 2 uur, etc. Volg de aanwijzingen van de fabrikant als je de accu vervangt. Witmerk accu's zijn echter vaak ook goed maar kunnen gedoe opleveren met samsung of de winkel waar je de telefoon hebt gekocht als er iets fout gaat met de telefoon en/of accu. Kijk dus eerst goed voor je wat doet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor meer info over spanning (voltage) en stroom (amperage), zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_stroom