Kan er spanning overblijven in een stroomkring?

Stel je hebt een stroomkring aangesloten op 230V met 7 serie geschakelde lampjes van 3w en 5V dan is er dan 5*7= 35 V maar waar is de andere 195V? (230-35) Weet iemand verder een goede site om te oefenen met elektriciteit (4vwo?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Als je 7 lampjes van 5V in serie zet op 230V zal er op elk lampje 32,85V komen te staan(230:5). Heel even dan. Want de lampjes zullen dan snel kapot gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien heb je wat aan deze link.

Toegevoegd na 2 uur:
230:5 moet natuurlijk 230:7 zijn. Uitkomst klopt wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klopt niet? ik stel deze vraag aan de hand van de verlichtig die ik thuis heb staan, daar staat op wat ik in de omschrijvig zei
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En de lampjes doen het gewoon en gaan nietkapot
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Meten is weten"
Meet je spanningen eens na. Staat er werkelijk maar 5 Volt op een lampje?
Dan is of de totale spanning geen 220V, of er staat (ongemerkt) wat meer in serie dan alleen de lampjes. Denk bij het meten ook aan de instelling van je meter; wisselspanning is wat anders dan gelijkspanning !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt wel degelijk. Wetten van de natuur. Daar kan ik niks aan veranderen.
Heb je geen trafo ervoor? Of zoals hieronder is gesteld, zijn het geen 35V lampjes?
Er zal NOOIT spanning "overblijven". Dit word nu eenmaal evenredig verdeeld(afhankelijk van waarde) bij een serieschakeling. Bij een parallelschakeling wordt de stroom verdeeld(afhankelijk van waarde) en is de spanning gelijk. Maar als je gaat meten in een serie schakeling en je onderbreekt de kring, meet je 230V. De spanning wat op een lampje staat kan je meten als de kring gesloten is en een meetpunt parallel over een lampje hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En je weet heel zeker dat er een weerstanden tussen staan?
Als je x lampjes in serie aansluit op het lichtnet dan komt de gehele netspanning over alle lampjes te staan, verdeeld over het aantal (Lx) lampjes.
Bij serieschakelingen moet dus iedere component een equivalent zijn van 230V/Lx= VL.
Dus 230V/7= 32,85V per lampje waarbij dan de standaard waarde van 35V voor de lampjes wordt gebruikt.
Waarschijnlijk staat dat ook op de verpakking van je setje, 35V3W en is de eerste 3 weggevallen in de tekst waardoor je 5V3W leest.

Overigens is de waarde voor het wattage van minder belang, je kunt zelfs lampjes van hogere en lagere wattage door elkaar heen gebruiken in een serieschakeling.
De enige grens is dat de opgetelde som van Watts van alle lampjes tezamen niet de 3680 Watt overschrijd, dat is nl. de max. zekeringgrens van 16 Ampère op je stopcontact.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer er op de verpakking van de lamp staat dat 'ie voor 5V is, dan bedoelen ze daar mee dat die lamp het beste functioneert op 5V. Wanneer jij meer spanning op een lamp zet, dan KRIJGT deze ook meer spanning.

Ook lampjes hebben een bepaalde weerstand. Wanneer je lampjes (en daarmee dus weerstanden) in serie zet dan wordt de spanning naar verhouding over die weerstanden verdeeld. Hoe hoger de weerstand, hoe hoger het deel van de spanning dat deze krijgt.

Zet jij dus 7 gelijke lampjes (dus: 7 gelijke weerstanden) in serie, dan zal elk lampje dus 1/7 van de totale spanning krijgen: 220V / 7 = 31,4 V per lampje.
Het is dus niet zo dat je elektronica even op de verpakking gaat kijken voor hoeveel Volt zo'n lampje geschikt is en daar vervolgens niet meer overheen gaat. ;-)

Wil je virtueel spelen met elektronica, dan raad ik je het shareware programma "Electronic Workbench" aan.
Hiermee krijg je een virutele printplaat met virtuele componenten die je naar hartelust aan elkaar kan knopen.
Volgens mij moet hij via de link welke ik bij de bron heb geplaatst gratis te downloaden zijn. Probeer het maar eens, ik heb er in het verleden veel van geleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer genoeg is dat programma daar niet te downloaden zonder je eerst te registreren en een abonnementsfee te betalen.
Een 5 volt lampje betekent dat het lampje het meeste licht geeft en ook nog heel blijft bij 5 volt. Bij serie schakelen van lampjes is het niet die 5 volt wat bepalend is voor de spanning over het lampje maar de voedingsspanning dus in jouw geval 230 volt over de 7 lampjes per lampje komt er dus veel te veel spanning op staan.
Het blijft pas heel als je 26 lampjes van 5 volt in serie zet. Elke keer dat je een lampje minder zou doen wordt de spanning per lampje hoger dan 5 volt. Dit is in principe de wet van Ohm, op de bijgevoegde link kun je een eenvoudige uitleg vinden. Let wel als je verder wilt in de techniek is het heel belangrijk dat je de begrippen spanning stroom en weerstand heel goed beheerst daar heb je in je verdere loopbaan heel veel plezier van.