Spaarlampen bevatten kwik en zoals algemeen geweten is kwik gevaarlijk voor de gezondheid.

Panikeren hoeft niet. De in spaarlampen gebruikte hoeveelheid kwik is miniem en moet lager zijn dan door Europa opgelegde hoeveelheid van 5mg. Geen enkele lamp haalt evenwel deze hoeveelheid.

Niettegenstaande er door de lage hoeveelheid geen enkel gevaar is voor de gezondheid of het milieu, worden best enkele voorzorgsmaatregelen genomen mocht je een spaarlamp breken.

Vooraleer je begint op te ruimen verlucht je bij voorkeur de ruimte gedurende een kwartier en vermijd je door de scherven te lopen om te voorkomen dat er deeltjes aan schoenen blijven plakken of zich aan je kleren hechten.

Vervolgens veeg je de brokstukken samen en schept ze op met een stevig stuk papier of karton. Je deponeert alles in een glazen bokaal die je goed kan afsluiten. Kleine scherven en poeder kun je verzamelen door het gebruik van tape. Draag er zorg voor dat afval niet in contact komt met kleding of beddengoed en zeker niet in de luchtcirculatie terechtkomt door het gebruik van een stofzuiger.

Ook als je een harde borstel gebruikt bestaat het gevaar dat je het kwik in kleine partikeltjes breekt die in de lucht kunnen worden geslingerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ten slotte breng je alle afval naar het containerpark zodat niets in het milieu terechtkomt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt ervan af. In de ene zit wat meer kwik in dan in de andere. Verlucht de kamer een kwartiertje. Het gevaar wordt soms nog al eens overdreven.