stel de geluidssnelheid is 343 m/s, je hebt wind mee van 20 m/s, wordt de geluidssnelheid dan 363 m/s? en bij wind 20 m/s tegen dan 323 m/s?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt helemaal. Het effect dat dan optreedt heet het Doppler effect. Hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect staat het hele wetenschappelijke verhaal.

Antwoorden (3)

Nee de geluidssnelheid is alleen afhankelijk van het medium waar het geluid zich in voortplant
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat klopt, je moet de lucht stilstaand denken. De grond speelt in het hele verhaal geen rol. Er is een verstoring in de lucht, de lucht beweegt zich ten opzichte van de grond, maar dat is voor die verstoring niet relevant. Geluidssnelheid heeft te maken met de veerconstante van lucht. Stel dat je de lucht stilstaand denkt en de grond bewegend, dan is ten opziche van de lucht de geluidssnelheid normaal, ten opzichte van de grond moet je dan weer de snelheid van de lucht ten opzichte van de grond verdisconteren.

Als je het helemaal goed wilt doen is er een speciale transformatie waarmee je van het ene naar het andere stelsel kunt overgaan, maar bij lage snelheden is dat niet belangrijk en kun je simpelweg van het ene naar het andere coordinaatsysteem gaan, door de snelheden op te tellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De geluidssnelheid verandert niet; het gaat nog steeds over het voortplanten van geluid in lucht. Ook al beweegt deze lucht. Voor waarnemers die ook stilstaan verandert er niets aan de toon die ze horen; de frequentie verandert immers niet. Wel horen waarnemers die mee bewegen met de wind een verandering, omdat ze van de bron af bewegen(lagere toon) of naar de bron toe bewegen( hogere toon). Dit is niet anders dan bij een bewegende geluidsbron, denk aan een sirene op een politieauto.