Wat gebeurt er als een deeltje en een antideeltje elkaar raken?

Ik dacht eerst altijd dat ze dan gewoon verdwenen, maar hoe zit het dan met mesonen? die bestaan uit een quark en een antiquark, maar dat zou toch niet mogelijk moeten zijn? =

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wanneer twee deeltjes die precies elkaars antideeltje zijn elkaar ontmoeten, volgt volledige annihilatie. D.w.z. de totale massa wordt omgezet in energie in de vorm van fotonen. Als echter een quark en een antiquark botsen die niet volledig elkaars antideeltje zijn, omdat ze geen tegengestelde kleur hebben, dan blijft er netto wat kleurlading over. Die lading kan niet door de fotonen afgevoerd worden, dus ontstaat er een nieuw deeltje: het meson. Evenzo kan het paar een netto elektrische lading hebben; die komt ook in het meson terecht en moet dan bij verval worden afgevoerd door een elektron of positron.
Op de vraag waarom ze elkaar niet annihileren, zou je kunnen antwoorden dat ze elkaar wel annihileren, en dat het resultaat daarvan een meson is die de overgebleven kleurlading (en eventueel elektrische lading) bevat.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben geen specialist op dit gebied dus mijn antwoord is onder het voorbehoud dat ik er zomaar naast kan zitten omdat het behoorlijk ingewikkelde materie is.

Quarks hebben een kleureigenschap waarbij een quark de kleuren rood, groen, blauw, antirood, antigroen of antiblauw kan hebben. Quarks wisselen continue gluonen uit (die de sterke kernkracht representeren) en veranderen dan van kleur. De combinaties daarvan als er drie quarks bij elkaar zijn zijn stabiel omdat niet stabiele combinaties niet mogen bestaan.

Mesonen hebben twee quarks en zijn uitermate instabiel. Ze bestaan slechts fracties van microseconden. Als ze een lading hebben vervallen ze tot elektronen of neutronen. Als ze geen lading hebben vervallen ze naar fotonen. Dit laatste is in feite annihilatie van de quark en anti-quark wat gebeurt als de quarks in het meson elkaars antikluer krijgen (denk ik).