Het ligt er aan wat voor brand het zal zijn. De ontbrandingstempratuur zal meestal toch verlagen. Omdat de stof die in brand staat een hogere ontbrandingstempratuur heeft dan 100 Graden Celcius. Word de Ontbr. Tempratuur toch verlaagd en zal de brand geblust kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, water is water, al is niet elke brand geschikt om met water te blussen.
10 jaar geleden
Ja dat kan.
Het principe van blussen met water is dat je de temperatuur van het brandende object verlaagt, dus koelt waardoor het vuur uit gaat .
Afhankelijk van het vlampunt of de ontbrandingstemperatuur van de brandstof kun je dus ook met kokend heet water blussen als dat de temperatuur voldoende naar beneden kan brengen.

Het koude bluswater dat door de brandweer gebruikt wordt blijft tenslotte ook niet koud en zal door de intense hitte van een brand in zeer korte tijd het kookpunt hebben bereikt en overschrijden waardoor stoom ontstaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een tweede blussend effect blijft overigens ook gewoon in stand: de brandstof wordt door het water geheel of gedeeltelijk afgesloten van de brandnodige zuurstof.
Ja, de verdampingswarmte wordt nog steeds onttrokken en die is heel hoog bij water.

Zelfs al vind de ontbranding nog steeds plaats bij een temperatuur lager dan 100°C kan het water (tenzij het kan wegstromen) ook dienen om af te schermen van de lucht (en dus zuurstof) waardoor de verbranding niet kan verdergaan.