Wanneer ik een voorwerp op afstand X van een magneet aan wil trekken, wat is dan de invloed van een kern in een elektromagnetische spoel?

Ik wil een voorwerp aantrekken dat een afstand van 0,2m heeft ten opzichte van mijn elektromagneet.

Om het voorwerp aan te trekken is 1000N nodig
A = 0,16 m2
µ0 = 1,25664E-06
µr = 1 (want het voorwerp moet door lucht)

Uit de formule F = (B * B * A) / (2 * µ0 * µr)
bereken ik nu mijn waarde voor B = 0,125 T

Met de formule B = µ0 * µr * H bereken ik nu mijn H
H = 99735,5701 A/m

Hierna gebruik ik de formule H = N * I / L

de µr van weekijzer is 2000, wat voor mijn waarde van H een groot verschil kan maken. Echter, het voorwerp wordt aangetrokken in het medium lucht, dus gebruik ik µr = 1.

Een weekijzeren kern kan er voor zorgen dat ik een hogere B waarde kan bereiken. Wanneer ik nu een weekijzeren kern toevoeg, wat voor invloed heeft dit dan op mijn magneet, en hoe uit zich dit in formule vorm?

Toegevoegd na 22 uur:
Later toegevoegd:

In het plaatje is de situatie te zien. De 20cm die overbrugt moet worden is volledig in het medium lucht, wat een µr van 1 op levert. Volgens de literatuur gebruik ik altijd µr=1 wanneer ik door lucht ga.

Het lijkt hierdoor net of maakt het niet uit of ik wel of niet een kern gebruik. Beide keren vul ik de formules het zelfde in.

Ik neem dus aan dat ik ergens een stuk vergeet. Blijft mijn vraag, wat is de invloed van de kern en hoe zie ik dit terug in de formules?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op het moment dat je een kern gebruikt vul je de µr van de kern in op de plek waar je µr in de formule in moet vullen.
Je vult dus een µr in van 2000 op de plek waar je nu 1 hebt gebruikt.