Is de weerstand van een koperdraad rechtevenredig met de soortelijke weerstand of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De weerstand van een koperdraad is toch de soortelijke weerstand?

Antwoorden (2)

De weerstand van een draad is altijd evenredig met de soortelijke weerstand. Ongeacht het materiaal.
Maar koper heeft in principe maar één soortelijke weerstand. Die kun je in binas opzoeken.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In formulevorm goed te zien. (Soortelijke weerstand = Rho) R = Rho (Lengte : doorsnede). Weerstand is recht evenredig met Rho en/of Lengte.
Omgekeerd evenredig met de doorsnede-oppervlak van de geleider.
De naam zegt het al soortelijke weerstand ,de weerstand van het soort materiaal, dus de soortelijke weerstand van koper is afhankelijk van de samenstelling van het materiaal, de weerstand daarentegen is ook afhankelijk van de soortelijke weerstand de dikte en de lengte van de koperdraad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Duidelijker dan mijn antwoord. plus