Is CO2 brandbaar?

zo ja, komt er dan meer CO2 vrij bij verbranding of juist minder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, CO2 is niet brandbaar.

Het beste antwoord

Verbranding is een verbinding maken met zuurstof (O2). Omdat er geen plaats meer is voor een extra O bij het koolstofatoom (C) is dit niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog eentje :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt wel degelijk, er is alleen een uitzondering op de regel. Iets genuanceerder zou best kunnen, Viri.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt wel degelijk, er is alleen een uitzondering op de regel. Iets genuanceerder zou best kunnen, Viri.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij bicarbonaat en carbonaat wordt er weer plaats vrijgemaakt omdat 2 zuurstofatomen hier dan slechts een enkele binding hebben met het koolstofatoom. Bij CO2 (2 zuurstofatomen met een dubbele binding met het koolstofatoom) zou dus eerst plaats moeten worden vrijgemaakt (wat altijd gebeurt bij de reactie als zuur, dus heb je al water nodig) en zolang dat niet het geval is, is er dus inderdaad geen plaats over voor een extra (zuurstof)atoom. 'Het laatste' klopt dus wel degelijk!

Andere antwoorden (1)

CO2 verdrijft zuurstof en zonder zuurstof is er geen ontbranding

CO2 word ook in brandblussers gebruikt dus nee CO2 brand niet