Wat is het verschil tussen oxideren en verbranden?

Onverzadigde vetten, met dubbele bindingen, reageren bij een lagere temperatuur al op zuurstof door oxidatie. Wat gebeurt er als vetten verbranden in de pan? Is dit ook oxidatie of een ander proces?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (4)

Bij oxidatie wordt zuurstof toegevoegd aan het molecuul of complex. Dit is een relatief traag proces en komt een beperkte hoeveelheid warmte vrij. Bij verbranding reageert het hele molecuul met zuurstof. De vrijkomende warmte is voldoende om het proces in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oxideren is bijvoorbeeld roesten (er wordt gereageerd met zuurstof en er komt hitte vrij) en verbranden is ook een reactie met zuurstof, alleen is er hitte nodig om het proces in stand te houden die zelf ook nog eens door de reactie wordt geproduceerd (totdat de brandstof op is natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Roesten is wel een oxidatie omdat ijzer reageert met zuurstof:
Fe → Fe2+ + 2e-
4e- + O2 + 2H2O → 4OH-
Fe2+ + 2OH- → Fe(OH)2
4Fe(OH)2 + O2 → 2(Fe2O3.xH2O) + 2H2O
Oxideren is bijvoorbeeld roesten (er wordt gereageerd met zuurstof en er komt hitte vrij) en verbranden is ook een reactie met zuurstof, alleen is er hitte nodig om het proces in stand te houden die zelf ook nog eens door de reactie wordt geproduceerd (totdat de brandstof op is natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verbranden is een exothermische reactie met zuurstof.

Oxideren is overgaan naar een hogere oxidatietoestand. Dat kan mbv zuurstof als oxidator maar dat hoeft niet per se.