Hoe groot is de veerconstante als er geen massa aan de veer hangt?

Ik weet dat de veerconstante niet verandert. Maar ik moet er een uitleg over geven en ik weet niet hoe ik dat moet doen..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens bij onderstaande vraag en antwoord http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/veerconstante-massa-veer-hangt.466825

Het beste antwoord

De veerconstante hangt af van de dikte van de draad van de veer, van het aantal windingen, de diameter van de windingen en van het materiaal waar de veer van is gemaakt.

De veerconstante hangt samen met de vier bovenstaande factoren, en zolang als je die factoren niet wijzigt (en dat doet niemand, want niemand gaat aan een veer klungelen) zolang blijft de veerconstante gelijk.
Ook als je gewicht aan de veer hangt verandert de constante niet.

Vergelijk de veer met jezelf.
Je hebt een bepaalde lengte, een bepaald gewicht, je hebt een hoofd, twee armen en twee benen enzovoort. Als je een gewicht optilt van 10 of 20 kilo dan veranderen al die eigenschappen niet. Die zijn van jezelf.

Zo is het ook met die veer. Die heeft eigenschappen, maar die veranderen niet als je er gewicht aan hangt.
Edraket
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ ik vind het een prachtig antwoord.
Mekdes, het volgende niet lezen!! Ik heb kortgeleden iets heel zwaars opgetild en toen veranderde er een heleboel eigenschappen.

Andere antwoorden (1)

de veerconstante is een constante. Deze blijft dus met of zonder gewicht hetzelfde. Het probleem is alleen dat je hem niet kunt berekenen wanneer er geen gewicht aan hangt. C = F/U en omdat zowel de kracht als de uitrekking 0 is moet je delen door 0 en dit gaat niet volgens de regels van de wiskunde. Je zult deze dus moeten berekenen door de veer uit te rekken.