Weet iemand waarom dit een zuur-base reactie is? Hg2+ + 2OH- --> HgO + H2O

OH- is een sterke base, maar Hg2+ is toch geen zuur? Wat gebeurt er in die reactie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het is wel degelijk een zuur-base-reactie. Een kwik(II)-ion reageert met 2 hydroxide-ionen. Maar tegelijkertijd staat het ene hydroxide-ion een H+-ion af aan het andere, zodat een oxide-ion ontstaat plus water. Je moet de reactie dus zo lezen:
Hg2+ + OH- + OH-——-> HgO + H2O
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kan inderdaad geen zuurbase reactie zijn. De definitie van een zuur is dat het een waterstof ion kan afstaan aan de base, anders is het geen zuur. Hg bevat geen waterstof dus dit kan niet. Misschien heb je het verkeerd gelezen.