aceton & sodakorrels waarom word het heet en hoe ?

Toen ik 9 was heb ik aceton in een maatbeker gedaan en vervolgens er soda parels bij gedaan .Toen ging het borrelen net als een bruistablet heel heftig ,en werd het bloed heet .Vond het heel spannend en had voor me gevoel een geweldig iets uitgevonden .Tegen koude handen in de winter .De maat beker maar weg gegooid . Nu denk ik er wel eens aan terug en vraag me af hoe het kan en wat het proces was .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De aceton en soda reageren op elkaar en gaan een nieuwe verbinding aan (vraag me even niet welke, mijn scheikunde is nogal weggezakt)
Dat gebeurt bij alle stoffen, en soms is daar warmte voor nodig, en dan gaat de stof heel koud aanvoelen dan is het een endotherme reactie, en soms komt er warmte vrij en dan heet het exotherme reactie
anneliez
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Volgens mij reageert aceton bijna nergens mee.
Ik denk dat aceton een goed oplosmiddel is imdat het een polair molecuul is. En dat het warm worden iete met oplossingswarmte te maken heeft. Toename van entropie. Maar dat zou volgens mij weer afkoeling betekenen.
Ik kan er niet precies de vinger op leggen.