Waarom is water/voedsel/Oxygenium zo belangrijk voor leven?

Het is heel simpel: We hebben Water (H2O) Voedsel en Oxygenium (Zuurstof) Nodig. Maar waarom hebben we nou water, voedsel en oxygenium nodig? Net als alle dieren en planten. Wat maken die drie stoffen het zo essentiel voor leven op aarde en is het mogelijk op andere planeten om te wonen?

Toegevoegd na 39 seconden:
Met die stoffen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Reddie
10 jaar geleden
Je vergeet er nog een paar. De lijst is ongeveer als volgt:
Naam % in het lichaam
Zuurstof 65
Koolstof 18
Waterstof 10
Stikstof 3
Calcium 1.5
Fosfor 1
Kalium 0.35
Zwavel 0.25
Natrium 0.15
Chloor 0.15
Magnesium 0.03
Silicium 0.01
IJzer 0.01
Zink 0.003
Fluor 0.002
Koper 0.0002
Mangaan 0.0001
Jodium 0.0001
Arsenicum 0.00001
Kobalt 0.000001
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@reddie dat zijn de percentages van stoffen die we inademen. Niet waaruit we bestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, En ik wou alleen weten waarom deze stoffen zo essentiel is en al die andere stoffen hoef ik niks van te weten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bjimmyd Ja hoor, daar bestaan we wel degelijk uit.
Enne... we ademen het meeste niet in maar eten en drinken het naar binnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds wanneer bestaan wij voor 65% uit zuurstof?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, wij bestaan uit ongeveer 75 % water, waarom kan er dan nog 65% bij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben toch wel benieuwd waar dit lijstje vandaan komt, want dit is namelijk ook niet wat we inademen (heb net nog even gekeken). De lucht om ons heen bestaat namelijk voor ongeveer 78% uit stikstofgas.

Het beste antwoord

Voor alle stoffen in het lichaam geldt dat de energie die de elektronen aan de kern binden de juiste waarde hebben om te zorgen voor bindingen tussen de atomen.
Ook speelt daarbij mee het aantal bindingen tussen de atomen, en de ruimtelijke configuratie die de atomen kunnen vormen.
Over zuurstof. Zuurstof is zo "happig" op elektronen dat er veel energie vrij komt als hij ze te pakken krijgt. Die energie kan gebruikt worden voor veel andere chemische reacties, die weer nodig zijn voor cel opbouw, groei, zien, horen, spierarbeid, denken.
Water is heel belangrijk als oplosmiddel voor al die chemische stoffen. Daardoor kunnen stoffen zich ten opzichte van elkaar verplaatsen, zodat ze met elkaar kunnen reageren. Zonder water zou de hele zaak een vaste stof zijn, zonder mogelijkheid te reageren, anders dan de buurmoleculen.
Over water. Water is als oplosmiddel zoveel beter dan stoffen als aceton, olie, etc. omdat watermoleculen polair zijn. Dwz dat ze een plus- en en min-kant hebben. Daardoor manipuleren ze de andere moleculen als het ware.
Dit in het kort. Voor meer uitleg zijn er tienduizenden pagina's scheikundeboeken.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, weet genoeg

Andere antwoorden (2)

Zuurstof en voedsel hebben we nodig voor energie, zuurstof is nodig voor verbranding dus ook voor de verbranding van voedsel. Uit deze verbranding halen wij energie. Water hebben we nodig omdat we voor een groot deel uit water bestaan en we uitdrogen als we geen water toe blijven voegen (aangezien we ook weer water verliezen)

En om te leven op andere planeten zijn er nog wat meer eigenschappen vereist zoals luchtdruk, zwaartekracht, temperatuur etc.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het water hebben we nodig om de druk in onze cellen goed te houden. Waarom water? Dat komt omdat de celwanden in ons lichaam semi-permeabel zijn. Dit houd in dat onze celwanden gedeeltelijk moleculen naar binnen of buiten kunnen laten gaan. Alleen kleine moleculen kunnen door de semi-permeabele wand. H2O (water) is een klein molecuul, daarom dus water. Daarnaast is water ook een goed oplosmiddel en kan zo dus goed andere belangrijken stoffen in ons lichaam transporteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan mijn vraag niet uitbreiden via de app, dus dan maar zo. Het water, of eigelijk de vocht hebben we nodig voor in onze cellen. Deze vocht zorgt dat de druk in onze cellen goed blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu maak ik het nog moeilijker: Waarom Water? Stel we zouden water niet hebben en we zouden niet uitdrogen door een andere stof, welke kan dat zijn? En waarom bestaat eigenlijk water en oxygenium en voedsel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom water? Dat komt omdat de celwanden in ons lichaam semi-permeabel zijn. Dit houd in dat onze celwanden gedeeltelijk moleculen naar binnen of buiten kunnen laten gaan. Alleen kleine moleculen kunnen door de semi-permeabele wand. H2O (water) is een klein molecuul, daarom dus water. Al zou er een andere vloeistof zijn met een kleine molecuulformule zal het volgens mij ook mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En zoals Reddie zegt: Water is een goed oplosmiddel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat weet ik wel
Het is niet zo heel simpel, want er zijn talloze manieren van stofwisseling waarvan bekende organismen gebruik maken. Het enige dat eigenlijk van belang is is dat de omgeving niet in thermodynamisch of chemisch evenwicht is. Als dat het geval is kan een enzym zijn kans grijpen. Water is een ideaal oplosmiddel, dat waarschijnlijke wel altijd een noddzakelijk ingredient is voor het leven. Zuurstofmoleculen zijn overigens giftig voor de meeste oude groepen van organismenen. Deze groepen hebben zich terug moeten trekken in oceaanbodems en modder om te overleven.
Voedsel moet je eigenlijk onderverdelen in twee groepen, een gedeelte heeft te maken met energievoorziening, dat kan een chemisch proces zijn of een lichtfoton dat wordt ingevangen. De andere functie van het voedsel is de bouwstoffen van het organisme leveren. De bouwstoffen zijn simpelweg stoffen die hier op Aarde erg veel voorkomen, met uitzondering van aluminium en silicium.