hoe ontstaat zwaartekracht op een planeet?

Zwaarte kracht is er en hoor bij het universum maar hoe ontstaat het op een planeet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Hoe zwaartekracht opzich precies ontstaat, daar zijn wetenschappers nog altijd niet uit.

Wat men wel weet:

Elke massa oefent kracht uit op andere materie.
D.w.z dat eigenlijk elk 'ding' zwaartekracht heeft en dus andere'dingen' naar zich toe trekt. Hoe meer massa (groter en zwaarder) dit object, hoe groter de kracht waarmee het andere materie naar zich toe trekt.

Wanneer je twee objecten hebt (laten we even zeggen een knikker en een bowlingbal) dan trekken beide objecten elkaar aan, echter de bowlingbal heeft de meeste massa, dus die trekt harder aan de knikker dan dat de knikker aan de bowlingbal trekt, gevolg: de knikker zal zich verplaatsen naar de bowlingbal, terwijl de bowlingbal nauwelijks van zijn plek komt.
Waarom hangen dan niet alle knikkers aan bowlingballen? (of te wel, waarom klonteren niet alle objecten samen?)
De massa (en dus zwaartekracht) van objecten onderling op aarde vallen allemaal in het niet bij de massa (dus zwaartekracht) van de aarde zelf, waardoor je van het eerst genoemde niets merkt.

Dus: hoe ontstaat de zwaartekracht op een planeet?
Alle massa heeft zwaartekracht, hoe groter de massa hoe groter de aantrekkingskracht. Een planeet heeft een enorme massa en dus ook een enorme zwaartekracht.

Op de bijgevoegde website staat nog veel meer uitgelegd o.a. over de invloed van de zwaartekracht van de zon en de maan op aarde. Leek mij niet nodig te quoten voor het beantwoorden van je vraag, maar wel interessant eens te lezen om de boel nóg beter te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Kleine correctie: de knikker trekt even hard aan de bal als de bal aan de knikker. Dat is nl. de wet van actie en reactie. Wel ondervindt de knikker een grotere versnelling dan de bal, omdat F = m*a en een kleinere massa betekent dus een grotere versnelling.