Als de aarde opwarmt door het broeikas effect, hoe kan het dan koud zijn in de winter?

Volgens computermodellen van de Amerikaanse National Weather Service krijgen we in Europa de koudste winter in 100 jaar. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
"ALS de aarde opwarmt door het broeikas effect"
je aanname klopt al niet.

Antwoorden (2)

De temperatuurverschillen zijn op kleine schaal zo klein dat ze nauwelijks voelbaar zijn (een halve graad) verschil voel je niet. Op grote schaal echter hebben die kleine verschillen van enorme impact op het klimaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten gevolge van het opwarmen van het water zal de straalstroom naar Europa iets van positie veranderen. Daardoor kunnen er andere luchtdruksystemen ontstaan met polaire stroming tot gevolg. Als ook de warme golfstroom van positie gaat veranderen zal Europa mogelijk met een nieuwe Ijstijd geconfronteerd worden. Wij danken ons milde klimaat in Noord Europa voornamelijk aan de invloed van de golfstroom en de straalstroom naar ons toe. Zonder deze invloeden zal de temperatuur hier behoorlijk kouder worden.
Dit effect is veel groter dan de relatief kleine opwarming tgv het broeikas effect.