Hoe komen deeltjes aan hum elektrische lading?

Waarom heeft bev… een elektron een lading van -1 en een up quark een lading van 2/3?
Terwijl het allebei elementaire deeltjes zijn?
Wat is verantwoordelijk voor de elektrische lading van een elementaire deeltje en waarom trekt het elkaar aan of stoot het elkaar af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Reddie
10 jaar geleden
Ik ben bang dat dat een filosofische vraag is. Ik bedoel, niet fysisch te beantwoorden.
De fysica houdt zich namelijk niet bezig met het waarom, maar het hoe. En probeert met zo weinig mogelijk aannames zoveel mogelijk verschijnselen te categoriseren en te voorspellen.
Mogelijk bedenken ze nog wel eens een model waar die -1 en +2/3 in zitten, maar verklaren zal niet lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mwah, da's nog niet zo zeker. Elke theorie zal een aantal willekeurige constanten hebben. Zoals hier de grootte van de eenheidslading. Maar waardoor de lading van een quark precies 1/3 of 2/3 van een elektron is dat zou heel goed verklaard kunnen worden in de toekomst. Het feit dat het een nette verhouding is noopt er wel toe. Zo begrijpen we ook waardoor de lading van een positron precies -1 keer zo groot is als die van een elektron: doordat het diens antideeltje is. Als hetzelfde voor een proton zou gelden (een soort van supersymmetrie?) dan zou dat al een verklaring zijn geweest.
De vraag zou inderdaad niet "waarom" moeten luiden, maar "waardoor"; daar heb je wel gelijk in.

Antwoorden (3)

Lading is een definitie vanuit de natuurkunde voor een van de eigenschappen van elementaire deeltjes.

Een Elektron is zo een deeltje met een gedefinieerde lading van -1.

Een proton is opgebouwd uit 3 quarks (2 up en 1 down) en die heeft men zo een lading gegeven dat het totaal +1 is (precies tegengesteld van het elektron). Dit heeft men zo gedaan omdat het in de natuur blijkbaar zo is dat een proton uit 3 quarks bestaat en eenzelfde lading maar tegengesteld heeft als het elektron. En zo komt het precies goed uit,

Waarom het zo is, zie de reactie van reddie, dat weet geen mens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al deze elementaire deeltjes hebben hun eigenschappen (waar de lading er 1 van is) gekregen bij het ontstaan van het universum.

Mogelijk hadden deze eigenschappen helemaal anders kunnen zijn met mogelijk als nadelig gevolg dat ons universum helemaal niet had 'gewerkt'.

Elektrisch geladen deeltjes stoten elkaar af of trekken elkaar aan omdat ze een elektromagnetische kracht voelen. Dat is 1 van de 4 fundamentele natuurkrachten.

Kortom: de vraag: "hoe komen deeltjes aan hun elektrische lading?" is eigenlijk een beetje te vergelijken met: "hoe komt een ijsbeer aan zijn witte kleur?"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is best een goede vraag, echt het soort vragen dat de theoretische natuurkunde hoopt te beantwoorden. De elementaire lading op 1 zitten is meer voor het gemak. Het verschil in elektrische lading tussen up quark en elektron zal misschien verklaard worden met behulp van string theorie. De lading is dan de een stroompje in een opgerolde dimensie, de negatieve lading een stroompje de andere kant op. Het verschil tussen quarks en elektronen zou ook uit een stringtheoretische verklaring moeten komen. Het principe van de string theorie is dat grootheden als lading wegvallen, maar het aantal dimensies toeneemt, zodat de grootheid als een stroompje gezien kan worden. De bekende spin is eigenlijk een aardig voorbeeld, spin en lading lijken erg op elkaar, dus het idee om lading als een soort spin in een extra dimensie te beschrijven is zo gek nog niet lijkt me.