Hoe kan ik de helft van de zout uit een pakje cup-a-soup verwijderen?

En dan bedoel ik niet 'verdunnen met meer water' ;)
En ook niet 'maak je eigen soep'...

Of is 't praktisch gezien niet te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Cup a soup is een instant product en wordt via een z.g. agglomereer of instantiseerproces gemaakt. Het resultaat daarvan is dat ieder korreltjes alle ingrediënten in zich heeft die aan de formulering ten grondslag ligt, behalve de ingrediënten die na het agglomereren los zijn toegevoegd, zoals stukjes groente. Stel dat de formulering 20% zout bevat, dan betekent dit dat ieder korreltje 20% zout bevat. Om het zoutpercentage van het droge product te halveren, moet je het zout van ieder korreltje los zien te peuteren. Je voelt wel aan dat dit een onbegonnen klus wordt.
Op het moment dat je de cup a soup in heet water gooit en je roert, dringt het water in de poreuze geaglomereerde korreltjes binnen en lost het bindmiddel op die de verschillende poederdeeltjes uit de formulering bij elkaar houdt. Het bindmiddel bij dit proces is v.n. het zout. Het korreltje valt uiteen en de oplosbare ingrediënten zoals zout en andere smaakstoffen lossen op in het water, terwijl de fijne poederdeeltjes suspenderen (zweven in water).
Via een schone theedoek kun je de vaste deeltjes en de vloeistof (water met de opgeloste smaakstoffen) scheiden. Daar het meeste zout in deze vloeistof zit heb je dus het zout van de vaste stof gescheiden. De helft van de afgescheiden vloeistof meng je weer op met de vaste stof die op de theedoek ligt en voilà je hebt het aandeel zout gehalveerd. De ander helft van de afgescheiden vloeistof vervang je door schoon warm water.
Zoals gezegd heb je niet alleen het aandeel zout verminderd, maar ook andere in water oplosbare smaakstoffen. Of je de soep nu nog lekker vind moet je zelf beoordelen. Eventueel breng je de soep op smaak aan met andere vervangende smaakstoffen. En als hij goed smaakt, vraag je patent aan op dit procedé.
De Zuid Koreanen zijn gek op instant soep. Ik kan je verklappen dat we daar installaties voor instant soep hebben geleverd waarbij het aandeel zout het ongelofelijke aandeel van 70% had. En ook de Koreanen halen een respectabele leeftijd. Misschien dat ze daarom zo goed kunnen schaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi antwoord! Duimpje omhoog voor jou. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duimpje omhoog voor U, i.v.m. uw respectabele leeftijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vriendelijk van je. Ja, 70 jaar begint er op te lijken hè. Ik las laast een mooie spreuk: "vind de wijsheid aan de voeten van een oude man". Zou het waar zijn?
En wat de vraag betreft; ja, die had direct te doen met mijn vakgebied waarin ik 40 actief ben geweest. Als je met vakantie bent in Frankrijk en je ziet in de supermarkt een geel pakje instant cacao van Banania, dan denk je maar aan mij. En als je niet zo ver gaat dan koop je maar een pakje Koopmans vlugbloem klontert niet. Prachtig om je eigen ontwikkelde producten in de winkel te zien liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig hoor. Ik vind deze eigen inbreng en ervaring altijd mooi om te lezen. Hopelijk volgen er meer bijdragen van u.
Ik zal de instant cacao van Banania in de gaten houden.
Groeten, Ruud.

Andere antwoorden (12)

De korreltjes er één voor één eruit halen. Succes!

Is dus onmogelijk he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je thuis een scheikundig lab. hebt, moet het wel lukken
anders wordt het lastig om het zelf te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat je niet lukken tenzij je een machtig laboratorium hebt. Zo is het soepje namelijk ook samen gesteld. En om daar het zout uit te halen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is practisch gezien niet te doen, het zout maakt deel uit van de smaak. Daarbij zit het zout niet als losse zoutkorrels erin, maar is gewoon een onderdeel van. HEt is ook onmogelijk om uit brood het zout te halen, en zo ook uit de cup a soup.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige manier om er een beetje zout uit te halen is het te laten sudderen met een paar stukjes rauwe aardappel erin.
Die zullen wat zout aan de soep onttrekken. Maar met cup-a-soup lijkt me dat geen succes worden...
AWM
14 jaar geleden
Het is zelf niet praktisch om te doen. Het is wel mogelijk maar kost veel tijd en moeite.
Maar even serieus: zelf soep maken is niet lastig. Maak bouillion van een blokje. Kook het in, zodat het dik is. Verdeel het in 1-kops porties en vries het in. Als je dan zin heb in soep: Doe een blokje in een kop, giet er water over, en je hebt soep. Goedkoper en gezonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo raar is dat toch niet? Als je net zo snel een kopje soep wilt hebben als met poeder, kun je beter heet water gooien over een klein blokje ingevroren soep dan de hoeveelheid van een hele kop te moeten ontdooien. Neemt ook nog minder ruimte in in de vriezer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Het is wel mogelijk' hoe dan? Dat is de vraag..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt soep, bijvoorbeeld van een blokje, en dat dik je in. Zodat je eigenlijk een blokje soep per glas hebt. Met een bouilllionblokje maak je namelijk meteen voor een liter ofzo.
schepje suiker, wil nog wel eens helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allereerst ik ben specialist zoutloos, vanwege hartfalendieet eet ik al 5 jr compleet zoutloos

het pakje half in je kopje strooien en dan vullen met water, succes ermee want je soepje is dan meer bouillon dan soep natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lukt je niet. Daarom geen Cup-a-soup eten. Het is slecht voor je lijf. Bovendien is de nieuwe samenstelling ook verschikkelijk. Probeer eens nbij een chione groothandel een ander merk te krijgen uit Malaysia: minder zout en geen hinderlijk namaak croutons. Heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koud kunstje, gewoon de helft van de inhoud weg kieperen.
Zit wel een klein nadeel aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verdun mijn cup a soupje altijd met extra veel water. Niet in 1 plastic bekertje van 200 ml, maar minimaal 1 mok of liefst 2 mokken met 1 zakje.

Waarom wil je het zout eruit hebben? Als je de smaak niet lekker vind (mijn reden) dan is verdunnen geen ramp. Ook als je minder zout wilt eten (goed voornemen) dan helpt verdunnen.
Dus waarom wil je niet verdunnen maar heel moeilijk gaan doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

En ik zal er ook niet aan beginnen.