De volwassen man gaat sneller omdat zijn zwaartepunt hoger ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
toevoeging aan het antwoord van vdijken. Het hangt er ook vanaf welke bewegingen de personen maken en met welke kracht.
Reddie
10 jaar geleden
Goed argument, plus
De trillingstijd (de tijd van een volledige heen- en weerbeweging) is:

2 x pi x wortel(lengte x gravitatieconstante).

De waarden van 2, pi en de gravitatieconstante liggen vast, dus het enige waarvan de slingertijd nog afhangt is de lengte van de slinger.

Als je ervan uitgaat dat je de massa van het touw van de schommel mag verwaarlozen, moet je voor de lengte van de slinger kijken naar de afstand ophangpunt-massazwaartepunt. En, zoals al gemeld, het massazwaartepunt van een volwassene ligt hoger dan dat van een kind met als resultaat een effectief kortere slinger en dus kortere slingertijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De (Nederlandse) Professor Walter Lewin (heeft ook bij "de wereld draait door" op TV opgetreden) heeft zijn afscheids-college op het MIT op een Youtube filmpje gepubliceerd en het eerste kwartier gaat precies over dit onderwerp.
Het gewicht van de volwassene of het kind maakt niet veel uit voor de snelheid van de beweging, het is de lengte van de slinger die bepalend is voor de slingerbeweging.
Het filmpje is voor de liefhebbers, maar wel aanschouwelijk gepresenteerd.
https://www.youtube.com/watch?v=SRh75B5iotI
(Laat je niet afschrikken, het betreft de eerste 18 minuten)