Is het mogelijk om papier zelf (synthetisch) te maken, dus zonder hout te gebruiken?

Stel je hebt alle benodigde atomen/moleculen kun ja daar dan ook papier van maken? Of zijn de processen om die moleculen te verkrijgen veel te duur/moeilijk?

erotisi
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De atomen die je nodig hebt zijn Koolstof, Waterstof en Zuurstof.
Als je cellulose wilt maken uit deze pure elementen heb je daar heel wat chemische kunstgrepen voor nodig. Wellicht lukt het op laboratoriumschaal, maar voor echte produktie zal dat nooit gebeuren. Dan is het veel simpeler en goedkoper om van grotere organische moleculen uit te gaan, zoals suiker, alcohol, aardgas, aardolie, etc.
En het simpelst is het om uit te gaan van plantenmateriaal. Planten zijn ook chemische fabriekjes die in de evolutie hebben geleerd hoe ze efficient en goedkoop cellulose kunnen produceren, en wel met zonlicht als schone energiebron.
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb een keer bij Checkpoint, jaja het kinderprogramma, gezien dat ze papier maakten van (ik geloof) neushoornpoep. Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar ik weet wel dat het enigszins lukte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker, het ouderwetse (geschept) papier werd en wordt gemaakt van fijngemaakt textiel (lompen). Onder meer te zien in een papiermolen (zie het Nederlands Openluchtmuseum).

De papiermolen is een watermolen. Het waterrad drijft binnen een nokkenas aan. De nokken tillen grote, houten valhamers op, die de linnen lompen fijnstampen tot een papierbrij. In schepramen wordt het papier in het juiste formaat geschept. Het papier wordt eerst drooggeperst en dan te drogen gehangen op zolder.