Wat bedoelen ze met doorsnede berekenen bij treksterkte

In de foto snap ik vraag b niet hoe moet je dat berekenen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry de foto wil niet invoegen dit is de vraag. Het staal heeft een treksterkte van 1100MPa en aan een bepaalde draad van dit staal kun je 64kg hangen bereken de doorsnede van deze draad

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Reddie
10 jaar geleden
Daar bedoelen ze gewoon de doorsnede mee. Met een schuifmaat te meten.

Het beste antwoord

Een treksterkte van 1100 MPa (MegaPascal) is een treksterkte van
1100 000 000 Newton per vierkante meter.
Aan de gewenste draad moet je 64 kg kunnen hangen, wat ongeveer overeenkomt met een kracht van 640 Newton (64 keer de valversnelling g).
Je kunt dit in en eenvoudige evenredigheid zetten.
(gewenst draadoppervlak / 640 ) = (1 m^2 / 1100 000 000)
Ofwel
gewenst draadoppervlak = 640 x (1 m^2 / 1100 000 000)
gewenst draadoppervlak = 640 x (1000 000 mm^2 / 1100 000 000)
gewenst draadoppervlak = 640 x (1 mm^2 / 1100)
gewenst draadoppervlak = 640 mm^2 / 1100 = 0,58 mm^2
Aangezien het oppervlak van de doorsnede van een ronde draad = 1/4 pi D^2
kom je op D^2 = 4 * 0,58 / pi mm^2
ofwel de doorsnede van de draad is 0,86 mm
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo dit ziet er ingewikkeld uit lijkt me best raar want zit in vwo3 en dit gaat me het petje te boven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof best dat het goed is maar de opdracht staat bij makkelijke opdrachten
Reddie
10 jaar geleden
Ziet er wat ingewikkeld uit met al die nullen, maar zoals je ziet kun je die handig wegdelen.
Ik heb het expres in kleine stapjes opgeschreven.