Waar wordt naftaleen voor gebruikt?

Hii,

Ik weet wel dat naftaleen een motwerendmiddel is, maar nog nadere functies? En wat voor stof is het, waaruit bestaat het ?

Mvg, Ella

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Naftaleen wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de synthese van ftaalzuuranhydride, dat gebruikt wordt voor de synthese van oplosmiddelen, kunststoffen en brandstoffen, bijvoorbeeld decaline en tetraline. Andere voorbeelden zijn kleurstoffen, chloornaftaleen (houtbeschermingsmiddel), insecticiden, weekmakers en reinigingsmiddelen.
naftaleen is een policyclische koolwaterstof met de formule C10H8 en word onder andere gewonnen uit steenkool