Hoe bereken je het moment van een kant waar verschillende gewichtjes aan hangen met ieder zijn eigen arm?

Ik weet nog steeds niet hoe je het moment (M) kunt berekenen van een kant die verschillende gewichtjes heeft.
Ik weet dat je het moment kunt uitrekenen door M=F*d
Maar dit werkt volgens mij alleen als er maar één kracht werkt. Maar wat nou als er meerdere krachten werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het dus omdat je niet Fz nam maar gewoon de massa dus het antwoord 100g?
Reddie
10 jaar geleden
Je kunt wel met Fz werken, maar in de vergelijking die je krijgt kun je beide kanten door g delen.
Als je je maar bewust blijft wat je aan het doen bent.
Reddie
10 jaar geleden
Als je met Fz werkt, moet je ook alles nog omrekenen naar kg.
Maar als je alles dan met 1000 vermenigvuldigt kom je weer uit op grammen
Dat bedoel ik met blijven nadenken.

Het beste antwoord

Momenten mag je bij elkaar optellen, net als krachten.
(links) F * 5 = (rechts) 50 * 2 + 50 * 4 + 50 * 4
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het antwoord is 100g?
Reddie
10 jaar geleden
@joesdejonge , Inderdaad.

Andere antwoorden (1)

Daar is een formule voor: M = r * F waarbij alle variabelen vectoren zijn. Hierbij is r de arm, en kun je het moment berekenen als je het gewicht weet van de gewichtjes: Fz= 9,81 * massa in kg. En dan natuurlijk nog de arm invullen in meter.