hoe komt het dat als je een plastic voorwerp over een ollen trui wrijft dat dan papier aantrekt?

als je een wollen trui over een plastic voorwerp wrijft en dan boven papiersnippers houd werkt het plastic als een magneet en trekt de snippers aan maar hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Statische elektriciteit

Antwoorden (2)

Statische elektriciteit ontstaat bij een wrijving tussen 2 oppervlaktes. Hoe lager de luchtvochtigheid, hoe meer statische elektriciteit.
Afhankelijk van het materiaal kan bij wrijving een positieve of negatieve lading ontstaan. Positief geladen voorwerpen trekken negatief geladen voorwerpen aan, anders gezegd: Ongelijksoortige ladingen trekken elkaar aan; gelijksoortige ladingen stoten elkaar af.
fremar
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ook niet geladen voorwerpen worden aangetrokken door geladen materiaal. Inductie. -
Dat komt doordat plastic graag wat extra elektronen zou willen hebben in de bindingen en glas er wel wat kwijt wil. Correcter gezegd hebben elekronen in het glas een wat hogere energie, ze vallen als het ware het materiaal met lagere energie in als er contact tussen beide materialen is. Wrijving is een manier om het contact intensief te maken, maar ook het van elkaar aftrekken van verschillende materialen zorgt ervoor dat op het ene materiaal wat meer elekronen gaan zitten dan op het andere.

Het aantrekken van de papiertjes heeft ook iets onlogisch omdat de papiertjes als geheel neutraal zijn. Binnen de papiertjes zitten echter ook positieve en negatieve ladingen, en de inloed van de positieve staaf zorgt ervoor dat de negatieve ladingen binnen het papiertje wat naar de staaf toe bewegen, de positieve ladingen liggen nogal vast, ze zijn groot en duizenden keren zwaarder. Omdat de negatieve ladingen dus iets dichter naar de staaf zijn toegekropen is de netto kracht dus aantrekkend.

Zelfs tussen twee neutrale papiertjes heb je dit aantrekkende effect nog, plus en min ladingen gaan zich zo gunstig mogelijk schikken, Van de Waalskrachten), maar dan neemt de kracht heel snel af met de afstand tussen de papiertjes. De magnetische kracht is ook een soort afgeleide kracht van de elektische aantrekking, maar hij wordt meestal als aparte kracht beschouwd.