Nee, dat kan niet. Net zo min als een stuk touw zomaar in de knoop raakt.
En het ligt niet zomaar wat rond te slingeren. Een cel, en ook de kern, zit aardig volgepakt.
Reddie
10 jaar geleden
Jawel DNA kan fysieke en mathematische knopen hebben. Voor bacteriofagen is dat een probleeem. De wetenschapper bekijken DNA met vragen van hoe klein is de ruimte waar we het in stoppen en hoeveel energie kost het om het te buigen. DNA is betrekkelijk stijf, zodat het in een celkern niet snel in de knoop raakt. In bacteriofagen wordt DNA echter in een heel klein bolletje verpakt en moet het vervolgens in een nauwe doorgang de bacterie ingepompt worden. De bacterie bouwt het weer in cirkelvormig DNA in, zodat fysieke knopen ook weer mathematische knopen kunnen worden. Ook eiwitten kunnen overigens geknoopt zijn.