Hoe ziet een spiegel eruit die is gericht op lichtweerkaatsing op een vast punt?

Kan je dat berekenen? Vraag is ontstaan na het gebouw in London dat op warme dagen zoveel hitte geeft. Op de hitte van de weerkaatsing die dan ontstaat kunnen eieren gebakken worden aan de andere kant van de straat en er zijn ook schroeiplekken ontstaan op de mat van een hotel.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/03/voor-de-walkie-talkie-in-londen-is-het-zo-heet-dat-je-er-een-ei-kunt-bakken/

Dit gebouw heeft een bijzondere vorm. Hoe is de vorm als het geconcentreerd wordt op een vast punt voor de tijdsduur dat de zon er op staat. Dat is eigenlijk vooral de kernvraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een parabolische spiegel heeft de eigenschap om parallel invallende stralen in het brandpunt te concentreren.

Toegevoegd na 2 minuten:
De spiegelende ramen van het Londense gebouw zijn kennelijk in de vorm van een parabool met een tamelijk lange brandpuntsafstand geplaatst zodat de zonnestralen honderd meter verder geconcentreerd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De "hotspot" verplaatst zich wel degelijk in de loop van de dag, om steeds op dezelfde plek te blijven zou het gebouw moeten draaien.
Ook zal de hotspot op een andere plek komen als de zon hoger of lager aan de hemel staat. In de winter zouden bijvoorbeeld donkere daken tegenover het gebouw gevaar lopen. (Zon lager = brandpunt hoger)
Er zijn een aantal zonnecentrales die op dit principe werken.
De spiegelconstructie werkt zo als een brandglas.
Het is bekend dat de temperatuur kan heel hoog kan oplopen in het brandpunt van zo'n spiegelcomplex, het is daarom dat ik het nogal vreemd dat de bouwers van dit gebouw dit even over het hoofd gezien hebben.