waarom kookt water in een waterkoker sneller dan op gas?

ik ben nogal ongeduldig. vaak zet ik water in een waterkoker aan, en zodra dat kookt (binnen 2 minuten) dan gebruik ik dat kokend hete water om de andere dingen te koken die ik wilde koken. (rijst, pasta, aardappelen, groenten, etc) alleen voor eieren gaat die truuk niet op, omdat eieren kapot klappen als je er kokend water overheen giet.

men zegt dat het duurder is, water koken op elektriciteit. maar ik vraag het me af. want als ik dezelfde hoeveelheid op gas kook, ben ik vaak 10 minuten verder voordat het water kookt. en al dat gas dat langs de pan af gaat is toch ook verspilling?

maar mijn vraag gaat dus niet over de kosten. maar het WAAROM water in een waterkoker zoveel sneller kookt dan op gas.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zal ook wel een opstelling kunnen maken met gas die sneller is dan jouw waterkokertje. Het gaat om het rendement en het vermogen. Dat ligt per gasstel en waterkoker anders. Het rendement van een waterkoker is ook beter (afgezien dat elektriciteit weer laag rendement is als je het op zou wekken door gas te verstoken). Het warmte element van de waterkoker zit namelijk in het water. Van het gas een aanzienlijk deel de lucht in, dus veel verloren energie. Als je een waterkoker zou maken die per minuut net zoveel zou kosten als een gaspit dan zou het wellicht wel een uur duren voordat het kookt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten de antwoorden is het ook nog eens zo dat gas de rest van je keuken ook even mee verwarmt, de waterkoker doet dat amper. Daarbij is electra gewoon duurder dan gas. Een liter water koken op electra is duurde
Reddie
10 jaar geleden
Het hangt sterk af van hoe je het water op gas opwarmt.
Neem een kleine pan met een "dikke" laag water, en het zal lang duren.
Neem een heel grote pan mat een klein laagje water, en het zal snel gaan.
Je onderzoek (conclusie) is dus nogal ongenuanceerd.

Het beste antwoord

Dit komt omdat het water rechtstreeks in aanraking komt met de hitte, het element dat het water tot het kookpunt breng hangt in het water. Op het gas, moet eerst de bodem van de pan verhit worden, pas daarna gaat de hitte door naar het water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit anwoord is kort en duidelijk en gaat direct in op mijn vraag. de overige aanvullingen/antwoorden van de anderen gaan toch grotendeels over de kosten (waar mijn vraag dus niet over ging) en 1 was iets te onduidelijk. ook na 2x lezen snapte ik het antwoord niet goed.
maar DIT antwoord is straight-to-the-point. bedankt!

Andere antwoorden (1)

Buiten wat in het antwoord van Crea staat is een waterkoker meestal veel beter geïsoleerd waardoor er veel minder warmte verloren gaat tijdens het verwarmen dan de meer indirecte manier op een gasstel.