waarom spuit een geschud blikje fris NIET, als je het heeeeeel langzaam ronddraait voor t openen?

iedereen weet, wanneer een blikje fris (met koolzuurgas) gevallen of geschud is, dat het dan flink spuit als je het openmaakt.
maar ... als je het (nog gesloten) blikje UITERST langzaam over de kop draait (bodem over de deksel draaiend dus) en je maakt het blikje DAARNA open, dan spuit het NIET.

hoe komt dat?

ps. dit werkt overigens OOK met flesjes prik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Doordat je een blikje of fles met koolzuurgas houdende dranken hevig schudt of laat vallen, komt in een keer veel van het koolzuurgas uit de vloeistof vrij en hoopt zich op in de lege (met lucht) gevulde ruimte binnenin de fles of het blikje.

De druk binnenin de fles of blikje loopt dan zo hoog op dat, zodra je de fles of het blikje maar enigszins opent, dit gas onder hoge druk ontsnapt en de vloeistof mee naar buiten zuigt... de spuiter!

Koolzuurgas onder druk laat zich echter ook weer makkelijk insluiten door de vloeistof. Doordat je de fles of het blikje langzaam over de kop kantelt, spoel je als het ware de vloeistof over de gasbel heen waardoor het gas direct reageert met de vloeistof en zich weer bindt aan de vloeistofmoleculen. Het koolzuurgas zit dan weer grotendeels in de vloeistof en niet meer erbuiten.

Dit effect doet zich ook voor als je de fles of het blikje enige tijd laat staan. Ook dan zal het gas met het vloeistofoppervlak reageren en zich weer willen binden met de vloeistofmoleculen. Alleen duurt het langer voordat al het koolzuurgas zal zijn opgenomen door de vloeistof...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt! dit is een duidelijk en begrijpelijk antwoord.

Andere antwoorden (1)

door het uiterst langzaam ronddraaien verstrijkt er tijd.in die tijd komt de vloeistof weer tot rust.je kunt ook gewoon een tijdje wachten.