Hoe bepaal ik de polariteit van mijn magneet?

Ik heb een stelletje supermagneten gekocht, het zijn kleine blokjes van 1x1x1 cm. Precies kubusvormig dus. Ik wil ze gebruiken om zelf een gitaar-pickup mee te maken, maar dan moet ik eerst ontdekken wat de noord- en zuidpolen zijn. Bij een staafmagneet is dat eenvoudig: in het midden een touwtje bevestigen en ophangen. De noordpool wijst dan vanzelf naar het noorden. Maar bij kubusjes heb je in principe zes vlakken die de noordpool zouden kunnen zijn. Als je een truc kan verzinnen waar er meerdere bij nodig zijn is dat prima, ik heb er zes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de foto heb ik een van de magneetjes op mijn meetlint gelegd, dan zie je de afmeting.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je er twee neemt zullen de noord en zuidpool elkaar aantrekken. En de Noord (of zuid) en Noord (of zuid) elkaar dus afstoten.)
Vervolgens met compas bepalen of het Noord of zuid is.

Het beste antwoord

Koop nog een (goedkoop) kompas. Daarmee kun je met wat draaien wel uitvissen wat Noord- en Zuidpolen zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als die magneetjes zo sterk zijn moet je het kompas wel op flinke afstand houden. Anders veranderen ze de magneetjes in de naald van richting.

Toegevoegd na 57 minuten:
Als je het kubusje op tafel legt zijn er twee mogelijkheden.
1) de N-Z-as ligt parallel aan het tafeloppevlak. In dit geval kun je door draaien om de verticale as N en Z bepalen.
2) de N-Z-as staat verticaal. In dat geval kun je het kubusje om deze as ronddraaien zonder dat de kompasnaald reageert.
Door een willekeurige kanteling kom je in situatie 1).
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb al met een kompas zitten hannesen, maar dan nog: je schrijft "Daarmee kun je met wat draaien wel uitvissen wat Noord- en Zuidpolen zijn". Hoe dan? Het zijn kubusjes, je kunt niet beginnen met een aanname van "het is dat uiteinde of dat uiteinde" zoals bij een staafmagneet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij the way: Ja ze zijn heel erg sterk. Als je ze op een white-board plaatst (daar zijn ze voor bedoeld) dan kun je er een pak papier van 25 velletjes mee vastklemmen. En als je er maar 1 velletje mee vastklemt, krijg je de magneet niet met je blote handen los.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus je snaren kleven straks aan de magneten vast? :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Da's een slimme opmerking: ik moet inderdaad oppassen dat mijn element niet te sterk wordt, daar had ik nog niet aan gedacht. De snaren moeten niet keihard naar het element toegetrokken worden ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het werkt! Het blijkt inderdaad zo te zijn dat in één bepaalde situatie de naald niet reageert. Dan is op dat moment N-Z dus 90-graden gekanteld ten opzichte van de kompasnaald. Briljant!
Ik heb gauw met een stift het vlak wat op dat moment boven was gemerkt en toen kon ik verder.
Veel dank!