Waarom heeft mineraalwater(dus met prik) een lagere pH dan gewoon kraanwater(zonder prik)?

Kraanwater heeft een pH van 7 neem ik aan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Kraanwater heeft eerder een pH van 8 maar natuurlijk scheelt dat van maatschappij tot maatschappij en van straat tot straat. Ze moet tussen de 6,5 en 9,2 zitten. Maar om corrosie tegen te gaan zitten ze dus meestal aan de hoge kant.

In bruiswater zit CO2 onder druk. Die CO2 reageert deels met water:

2 H2O + CO2 <--> H3O+ + HCO3-

De pH is het negatief logaritme van de activiteit van de H3O+ - ionen.

Negatief: dus hoe meer H3O+ hoe lager de pH.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De prik in mineraanwater is opgeloste CO2 (koolzuur).
In opgeloste vorm staat CO2 in evenwicht met HCO3- en H+.
H+ zijn zuur: pH is de negatieve de log-concentratie van H+ ionen.

(theoretisch meer correct: De pH kan uitgerekend worden door de negatieve logaritme van de concentratie oxoniumionen te nemen ([H3O+])).

Dus de prik veroorzaakt de lage pH.
10 jaar geleden
De zuurgraad van drinkwater uit de kraan moet tussen de 7 en 9,5 liggen. (volgens de website van Vitens althans).

Mineraalwater heeft een lagere pH-waarde vanwege die 'prik' die erin zit. Een andere benaming voor prik is 'koolzuur' (CO2) en die naam geeft al aan dat dat spul zuur is, en bij zuur hoort een lage pH-waarde.

Vandaar dat het mineraalwater dus een lagere pH-waarde heeft dan kraanwater.