Hoe ontstaan Liesegang Ringen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Wij doen ons profielwerkstuk over Liesegangringen. Nu hebben wij op internet gevonden dat de stof in de gel een lagere dichtheid moet hebben dan de stof die we boven op de gel plaatsen zodat de stof met de hogere dichtheid diffundeert door de gel. Er zou dan een neerslagreactie plaatsvinden tussen twee zouten. Kan dit tussen alle zouten? Of hebben de zouten die Liesegang ringen vormen nog wat gemeen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Dat wordt een moeilijk werkstuk, omdat een goede theorie ontbreekt. Liesegang ringen komen erg veel voor bij diverse zouten en gels of capillairen en misschien ook bij biologische processen. D'arcy Thompson wijdt er ook nog aardig wat tekst aan, vanwege de overeenkomst met biologische processen.
Als je in de bron even op Liesegang zoekt krijg je een interessant stuk tekst met wat verdere verwijzingen. Erg interessant onderwerp, maar je maakt het je wel lastig omdat zoveel mensen er al hun tanden op hebben stukgebeten. Ik kwam het fenomeen indertijd toevallig tegen omdat ik op zoek was naar literatuur over gehoorsteentjes. Daar kun je goed mee dateren, maar een femomeen als Liesegang ringen zou de onderbouwing wel onderuit halen. Je kunt met microscopische en lasertechnieken zelfs dagelijkse groeipatronen zien in vissen.