Is de wind achter een turbine zwakker?

Als ik achter een windturbine sta, is de wind daar krachtiger of juist zwakker (zoals ik denk)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Die zou in principe zwakker moeten zijn: De wind geeft energy af aan de bladen van de turbine en is daardoor minder sterk. Wel is de wind 'chaotisch': Hij waait alle kanten op omdat de turbine de stroming verstoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zwakker en turbulenter. Daarom staan windturbines naast elkaar, en niet achter elkaar. De voorste rij windmolens zou alle wind vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is tpch maar net hoe je het bekijkt? Als de wind waait vanuit de hoek waarbij de windmolens op één lijn staan, dan gaat het niet meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft weer met de overwegende windrichting te maken. De wind waait meestal uit het westen, dus daar worden ze op uitgelijnd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je hebt toch ook hele parken.
Kan me ook voorstelen dat ze dan zover uit elkaar staan dat het geen invloed meer heeft. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij parken staan ze inderdaad redelijk ver uit elkaar, en door met de stand van de vleugels te spelen kun je er ook voor zorgen dat de voorste molens de luchtstroming erachter minder verstoort dan zou gebeuren als je alle energie er meteen uit zou willen trekken. Best kunstig...
Dit is wel afhankelijk of de propeller wordt aangedreven. Wanneer dit niet het geval is zal de wind achter de propeller sterker zijn. Doordat de wind de bladen in beweging moet zetten ontstaat er turbulentie. Wanneer de propeller echter word aangedreven (bv een ventilator) is de windsnelheid achter de propeller even groot als voor de propeller (anders zou hij vacuum zuigen). Bij een tafelventilator voel je echter de wind ervoor wel, maar er achter niet doordat deze aan de achterkant vanuit alle hoeken word aangezogen maar aan de voorkant in een luchtstroom eruit komt.