Hoeveel ml water heb ik nodig als ik 100 ml glucose 10% oplossing ga maken?

Ik vermoed dat ik ik dan 10 gr glucose nodig heb en 90 ml water. Klopt dat, of neemt de totale hoeveelheid vloeistof iets af omdat de glucose in het water oplost?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (4)

De totale hoeveelheid vloeistof neemt zelfs veel af.
Met 10 gr glucose en 90 gram (!) water krijg je inderdaad de gewenste concentratie.
Maar het volume wordt niet veel groter dan 90 ml, omdat de suiker in de intermoleculaire ruimte van het water gaat zitten.
Je kunt zelf experimenteel bepalen wat het volume van bovenstaand recept oplevert, en daar vervolgens voor corrigeren.
Reddie
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Of je zoekt op wat de densiteit is van een 10% glucose-oplossing: dan kan je het uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie Reddie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kun je dan niet 20 gram glucose nemen en 180 gram water en daar dan 100 milliliter van nemen? dan blijft het percentage toch hetzelfde?
Om deze opgave exact te kunnen oplossen ;-) moet je met de dichtheid (ofwel densiteit) kunnen rekenen.
Een 10% oplossing is namelijk 10 gram glucose in 90 gram water.
Op internet (of je Binas) kan je vinden dat een 10% glucose-oplossing in water een dichtheid heeft van 1,038 g/ml.
Dus 100ml weegt 103,8 gram. Dus 10,38 gram glucose en 93,42 gram water.
Bij 20°C is de dichtheid van water 0.9982 g/ml) dus komt 93,42 gram water overeen met 93,59ml water.
Je antwoord is dus 93,59ml water en 10,38 gram glucose geven samen 100ml 10% oplossing.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Chapeau, +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch nog iets complexer dan ik dacht :-) Heel erg bedankt!
In een oplossing van 10% product bevat elk genomen deel, 1/10 van dit product. als men een oplossing maakt van 10 % glucose zal bv. 1 liter oplossing 100 g glucose bevatten. In de praktijk lost men 100 g glucose op in een kleiner volume dan het eindvolume, en nadat alle glucose volledig is opgelost, lengt men aan tot 1 000 ml(1 liter). Men kan het verbruikte water meten. I Zo bevat elk genomen volume 10 % glucose.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er verder niets staat gespecificeerd dient een percentage doorgaans als massa-volume percentage te worden geinterpreteerd. 10% glucose is dus 100 gram glucose per liter. (of 10 gram per 100 ml)

Een oplossing van 10% glucose heeft een dichtheid van 1037 g/l. Dat is dus 103,7 g/100ml.

Trek daar 10 gram van af (de glucose) en je houdt 93,7 gram (of ml) water over. Je komt dus niet toe met 90 ml water en hebt 93,7 ml water nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel Daki voor je duidelijke antwoord.