Hoe bereken je het nuttig vermogen?

Nuttig vermogen is afgekort ook wel Pnut.
Het opgenomen vermogen wordt afgekort tot Pop

Het rendement bereken je door Pnut te delen door Pop (n = Pnut / Pop)

Pop = U * I (spanning * stroomsterkte), maar hoe bereken je Pnut?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.9K

Antwoorden (3)

rendement * opgenomen vermogen = Nuttig vermogen (n * Pop = Pnut)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De formule voor de berekening van het nuttig vermogen P_nut is eenvoudig:
P_nut = P_op * Rendement.
Maar dat zal jou misschien ook niet ontgaan zijn.

P_op kan natuurlijk gemeten worden (inderdaad U * I als het om elektrisch vermogen gaat).
Maar als het Rendement niet gegeven of bekend is, dan kun je P_nut ook met de formule uiteraard niet berekenen.
Als P_nut ook een elektrisch vermogen betreft (transformator, omvormer, netvoeding) dan is het weer wel méétbaar, aan de uitgang: ook weer met U * I.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pop= U*I (U in Volt, I in Ampère)
Maar dit wist je al.

Pnut= W:t (Pnut in Watt, W in Nm, en t in secondes)
(voor de duidelijkheid, die dubbele punt is een "gedeeld door"-teken)