Kun je ook een glas maken met een ander metaal dan lood? En hoe zou dat klinken?

Kristalglas wordt gemaakt van glas vermengd met lood.
Maar waarom wordt eigenlijk lood gebruikt? En zou een ander metaal ook kunnen zoals ijzer, staal, zilver of kwik.?

erotisi
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kennelijk niet.
Lood(II)oxide wordt toegevoegd om de bekende kristal-eigenschappen te verkrijgen, dan hebben we het over lichtbreking en schittering. Hoe meer lood hoe beter, wat dat betreft. Nou ja, tot zo'n 49%, kristal dat Swarovski gebruikt voor hun kleine siervoorwerpen.
Er is wel een variant: "Kristallijn", met naast 24% loodoxide een hoog percentage bariumoxide, een combinatie met eveneens een hoge straalbrekingskwaliteit maar minder zwaar dan vergelijkbaar kristal.
Helaas geen idee hoe dat klinkt...

Andere metaaloxiden worden wel gebruikt om glas te kleuren voor bijvoorbeeld het maken van glas-in-lood ramen:
IJzer(II)oxide groen
IJzer(III)oxide bruin
Koper(1)oxide rood
Koper(II)oxide blauw
Chroom(III)oxide groen
Kobalt(II)oxide blauw
Mangaan(II)oxide blauw
Mangaan(II)- plus
ijzer(II)oxide geel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer volledig en duidelijk antwoord. een +