Hoe werkt kunststof recycling?

Ik vroeg me af hoe een afvalverwerker kunststof recycled. Verschillende soorten kunststoffen lijken mij moeilijk te scheiden naar mate de grootte van de deeltjes kleiner wordt (zoals korrels e.d.).

Aangezien verschillende kunststoffen verschillende smeltpunten en eigenschappen hebben is het niet zomaar allemaal bij elkaar te gooien toch?

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft en mij de toepassingen kan uitleggen.

Saludos,

Lorenzo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, met gewoon licht wel maar met een infraroodspectrum kun je de eigenschappen van de verschillende kunststoffen gebruiken om ze te scheiden. Google op NIR (near infrared spectroscopy) en polymer separation en waste. NIR wordt ook veel gebruikt om vochtgehalte vast te stellen en andere grove en snelle analyses te maken.