waarom heeft brand lucht nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Branden hebben steeds zuurstof nodig, maar hebben niet altijd een vlam (houtskool). Dit komt omdat brandbare gassen door de hitte reeds verdwenen zijn. Het smeulen is daar inderdaad een voorbeeld van en heeft als dusdanig weinig zuurstof nodig. Vergelijk het maar met een sigaret, die smeult of gloeit. Door toevoeging van extra zuurstof verkrijgt men wel een vlam.

Het beste antwoord

Waar vuur is, is rook. Rook kan je zien als gassen.
Worden de gassen heet genoeg dan breken de bestanddelen/moleculen uit elkaar
en de atomen (kern van het molecuul) die in aanraking komen met de zuurstof vormen dan water, koolstofdioxide en andere stoffen. Met andere woorden; ze branden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het begint met verhitting. Een chemische stof die verhit wordt, of een stuk hout dat door de inslag van een bliksem bijv. heet wordt, kan spontaan gaan branden. Laten we de boom nemen;
Door de blikseminslag (of iets anders) kan er een erg hete temperatuur ontstaan. Als de temperatuur van 150 graden C, wordt bereikt , ontbindt wat van het cellulose materiaal waaruit de boom bestaat. Hierdoor komen brandbare gassen vrij en zo ontstaat de bron voor brand zodra er contact met zuurstof plaatsvindt.
De eerste zin waarmee ik begon, 'waar rook is.....' ben ik verkeerd begonnen, die moet je vergeten (^0^).
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verbranden is een verbinding aangaan met zuurstof. Dus zonder zuurstof, geen verbranding. En zuurstof is nu eenmaal vrij in de lucht aanwezig.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Azazel Vuur is een chemische reactie waarbij zuurstof nodig is. Lucht waar te weinig zuurstof in zit geeft geen vuur. Dus het gaat niet om de lucht maar om de zuurstof.
Branddriehoek=
Brandbare stof
Zuurstof
Temperatuur

Deze 3 moeten altijd aanwezig zijn anders zal iets nooit gaan branden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brand heeft geen lucht nodig. Brand heeft zuurstof nodig. Die zuurstof kan uit lucht komen maar kan ook van andere bronnen afkomstig zijn, zoals oxiderende stoffen als nitraat. Het is zoals met andere chemische reacties: neem een van de reagentia weg en de reactie met de daarbij horende verschijnselen stopt (deze zijn niet altijd zichtbaar! De vlammen van een waterstofbrand zijn bijvoorbeeld onzichtbaar! Erg gevaarlijk!). Zo ook met zuurstof en brand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brand is een oxidatieproces, dit kan enkel met zuurstof plaatsvinden. In ons lichaam worden eveneens calorieën verbrand, dit kan ook niet zonder zuurstof. Daarom dat antioxidanten zo belangrijk zijn. Door de zuurstof (oxidegas) verouderen wij.

Een boom zet door fotosynthese water om in waterstof en zuurstof. Dit laatste wordt uitgescheiden als afval. Samen met Co2 en mineralen wordt cellulose gevormd wat wij hout noemen. Bij verbranding gebeurt het omgekeerde, de cellulose wordt door verhitting omgezet in gas en verbrand enkel maar bij aanwezigheid van zuurstof. Hierbij wordt de opgenomen Co2 weer afgegeven en is de cirkel rond. Zo gaat dat met iedere stof. Alles kan branden, ook water, als het vlampunt maar bereikt wordt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Alles kan branden, ook water, als het vlampunt maar bereikt wordt en er voldoende zuurstof aanwezig is.