Waarom is het deze winter steeds weer zo koud?

Normaal komt de wind altijd uit het westen, maar deze winter draait hij steeds weer naar het oosten. Wat is daar de oorzaak van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De oorzaak hangt af van de positie en de sterkte van de hoge en lagedrukgebieden boven NO Europa en de oceaan.
Er ligt al geruime tijd een sterk hogedrukgebied boven NO Europa. De lagedrukgebieden boven de oceaan doen steeds een aanval op het hogedrukgebied. Soms is het aan de winnende hand en soms de verliezende. Deze winter ligt Nederland vaak op de grens van de twee gebieden, wat wisselend weer en veranderlijke windrichtingen tot gevolg heeft. Omdat Nederland een zeeklimaat heeft zijn dit soort winters eigenlijk heel normaal voor ons gebied. Dat het “steeds weer zo koud is” is hier enigszins door verklaard. Overigens is het ook niet zo koud hoor deze winter. Loop maar eens door de winters in Nederland op internet en dan zul je zien dat het best mee valt. Hele strenge winters waren b.v. 1963 en 1946, maar daar tussendoor zijn erg koudere winters geweest dan de huidige.
Ja en die “opwarming”. Als je de huidige discussies volgt dan zou ik daar nog even een vraagteken bijzetten. Er zijn zoveel zaken die invloed hebben op ons klimaat, dat de wetenschappers moeilijk vat op de effecten daarvan krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat het klimaat opwarmt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt te maken te hebben met de activiteit van de zon. De zon kent een periodiciteit van 11 jaar waarin een beetje meer danwel een beetje minder energie wordt afgegeven. De zon kent zogeneemde zonnevlekken, gebieden waar het oppervlak koeler is. En als er veel van die plekken zijn, krijgen we minder warmte.

Het blijkt dat alle elfstedentochten gereden zijn in periodes met veel zonnevlekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heet normaal? Ja, meestal zijn onze winters vrij zacht, maar soms niet. Nu is het zo’n ‘soms’. Het hangt af van precies welke depressies en hogedrukgebieden precies hoe over ons land trekken. Er is natuurlijk wel ergens een oer-oorzaak, maar klimaat en weer zijn zo een vreselijk ingewikkelde systemen dat die oorzaak nauwelijks precies te omschrijven valt.

Die oostenwinden zijn begonnen, zegt een oude wijsheid, met de vleugelslag van een vlinder in China.

Misschien zijn er meteorologen die wel een idee hebben waar het aan gelegen kan hebben, maar zelfs dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft allemaal bij veronderstellingen, de wetenschappers zijn het er niet over eens en hebben verschillende oorzaken gevonden. Dus eigenlijk weten ze het niet!

Maar dat zegt een wetenschapper niet graag, die zoekt door naar een oorzaak. Vandaar de verschillende veronderstellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
js denk het ook ja +1
Is een normale toeval, speling van de natuur... Er is geen oorzaak, het wijkt gewoon standaard zo veel af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het weer bestaat heel vaak uit herhalingen van wat we al gehad hebben, met zo nu en dan een kleine onderbreking.
Jarenlang was het in de winter veel te warm, in de zomers vaak te droog en sneeuw zagen we al vrijwel helemaal niet meer.
Het voorjaar werd ieder jaar vroeger en vroeger,
Het eerste plantje wat in de natuur als eerste bloeit, is klein hoefblad, war jaren terug, bloeide dat plantje 4 tot5 weken te vroeg, wat toch wel zeer bijzonder was.
2 jaar geleden was dat ineens over en viel er zelfs met Pasen sneeuw!
Vorig voorjaar was er ook niets meer te vroeg.
Opvallend was vorig jaar het mooie weer dat tot 1 nov. doorging, maar de beruchte hittegolven van een paar jaar geleden zijn er ook niet meer geweest.
Dus is er ergens een omslag in het weer.
Hierin past precies opnieuw een koude winter, vorig jaar winter was ook koud ,maar duurde niet zo lang als dit jaar.
waarschijnlijk gaat het nu door tot ver in maart.
Wetenschapper hebben op deze weersontwikkelingen nog steeds geen wat er zijn wel wat aanwijzingen zo links en rechts, maar er is geen duidelijke aanwijzing voor deze weersomslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien de aard opwarming.
ja, de aardopwarming ja.
doordat de ppolkappen smelten gaat het water hoger staan en als het water hoger gaat staan komt er telkens minder beweging in en met minder beweging bevriest het sneller en makkelijker waardoor het een nieuwe ijstijd kan creeren.
aals je hier meer over wilt weten kun je wel gewoon op google kijken.