wat gebeurt als je met het bepalen van het fosforgehalte in cola het koolzuur erin laat zitten?

Voor school doen we een proef met titreren, hierbij moeten we het fosforzuurgehalte in cola bepalen. we hebben om de een of andere reden erbij gekregen dat er normaal 54 mg per 100 ml inzit, terwijl ik uitkom op 2,4 gram in 10 ml. Kan dit eraan liggen dat we met het titreren het koolzuur erin hebben laten zitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Als je titreert met een base reageert die niet alleen met het fosforzuur maar ook met de CO2 (koolzuur). Dus ja, het ligt daar aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, wij moesten dezelfde proef doen, en we moesten hierbij eerst de cola een paar minuten koken, om het koolzuur eruit te krijgen. Koolzuur is een sterker zuur dan fosforzuur, en als je dus gaat titreren, heb je minder zoutzuur (dat was bij ons de titreerstof) nodig om te reageren met de OH- moleculen (die bij ons als bekende overmaat werden gebruikt om eerst het fosforzuur volledig om te zetten en vervolgens het niet-gereageerde OH- te titreren, zodat je ook weet hoeveel er in de molverhouding is gereageerd met het fosforzuur) = terugtitratie. Het is namelijk zo dat het zoutzuur (titratie) moet reageren met het OH- en dus niet het koolzuur, anders kun je geen exacte waarde bepalen van hoeveel er precies is gereageerd.