De abiotische factoren zijn grondsoort, temperatuur en dergelijke, maar vaak zijn de biotische factoren nog belangrijker, dieren en planten vormen een levensgemeenschap waarin een zeer grote concurrentie is om licht, voedsel en meststoffen. Ook de aanwezigheid van bacteriën, schimmels , baccteriofagen, parasieten en virussen speelt een grote rol bij de overleving van een bepaalde soort.

Het gemakkelijkst is het uit te leggen aan de hand van een tuintje, als je een mooi veld hebt, dat is geschoffeld en voorzien van mest dan kunnen zeer veel plantensoorten daar overleven. Het volgende jaar is de boel overwoekerd met onkruid, een levensgemeenschap die meer bestand is tegen de concurrentie en ziektes. Laat je het veld lange tijd met rust, dan zul je na tweehonderd jaar waarschijnlijk een eikenbos aantreffen, waarbij alle organismen aan de aanwezigheid van eiken zijn aangepast.

De abiotische factoren bepalen dus of er ergens een bepaald type ecosysteem kan ontstaan, maar binnen dat ecosysteem zijn de biotische factoren eigenlijk belangrijker. Vleermuizen en bosuilen houden van erg oude bomen met veel holtes en zullen zich in het begin nog niet laten zie, pas als de biotische factoren aan hun eisen voldoen zullen ze in het bos voorkomen.

Ecologen hebben allerlei levensgemeenschappen beschreven, die meestal naar een soort eindstadium toegroeien, maar na een overstroming of bosbrand of een grote plaag, kan de klok weer een stuk terug worden gezet. In de bron een wikipedia-artikel dat het bosverhaal met bijbehorende soorten netjes uitlegt, mijn verhaal is wat uit de losse pols.

Er zijn veel vergelijkbare systemen, zo zijn dieren in een koraal afhankelijk van het koraal (biotische factor) en zal het lang duren voordat een nieuw vulkanisch eiland dezelfde riffen heeft ontwikkeld, zodat in het begin de abiotische factoren misschien wel goed zijn, maar de biotische factoren nog niet aanwezig zijn voor veel soorten.