Als het vriest, en zéker als er zo'n dikke laag sneeuw heeft gelegen als de afgelopen tijd, zijn er weinig geuren. Nu het dooit, wordt de natuur weer wakker, en geeft al zijn geuren weer vrij - vochtige aarde, gras, het opstijgende sap in de bomen, en, als de wind zo staat, de geur van de zee. Omdat het een tijd bijna geurloos is geweest, ben je daaraan gewend geraakt, en neem je alle geuren veel intenser waar.

Als ik een tijd in een vliegtuig heb gezeten, en langere tijd niet in Nederland was, is de zee ook altijd het eerste, dat ik ruik als ik de vliegtuigdeur uitstap - na een paar uur thuis, ruik ik dat niet meer, omdat ik er al weer aan gewend geraakt ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn twee belangrijke zaken die hier invloed op hebben.

1) De luchtvochtigheid. als het vriest (hogedrukgebied) is de relatievevochtighedsgraad van de lucht veel lager dan als de wind van zee (lagedrukgebied en ook warmer) komt. Als het vriest zeggen we dat de lucht droog aanvoelt. Vocht herbergt en veroorzaakt een hoop geurtjes, denk maar aan een vochtig oud huis waarin het flink kan stinken.Materialen rotten sneller en dat veroorzaakt stank. De hoogte vochtigheidsgraad is dus van invloed op de reuk van de lucht.

2) Windrichting. Een ooster wind (koud) voert andere (land)luchtjes met zich mee dan een wester wind van zee (denk aan zeelucht, vislucht en zoutlucht).