Kan het zijn dat de valversnelling 3,44 m/s² is?

Ja nouja, wij hebben een proef uitgevoerd met behulp van carbon papier en een tijdtikker. Wij hebben de resultaten etc al, maar wij komen op het antwoord dat de valversnelling 3,44 m/s² is. En aangezien de valversnelling in Nederland 9,81 m/s², vroeg ik me af of dit wel klopt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Als je de proef op Mars hebt uitgevoerd, valt jouw waarde binnen de meetonnauwkeurigheid.

Antwoorden (2)

Zoals je zelf al aan geeft is de valversnelling hier in Nederland ongeveer 9,81m/s^2. Jouw afwijking bedraagt -65%. Dat lijkt me niet acceptabel. En nee, het klopt niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
*aangeeft

Toegevoegd na 4 minuten:
Probeer het effect van luchtweerstand zoveel mogelijk uit te schakelen (neem een voorwerp dat relatief veel massa heeft en een klein oppervlak frontaal op de luchtstroom). We leven niet in vacuüm en ik neem aan dat je ook niet zo meet, dus bij je metingen blijkt een veertje minder snel te vallen dan een tennisbal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit kan niet, de valsnelheid op aarde is constant. Het zou wel kunnen op een andere planeet. maar niet op onze aarde.