In welke richting loopt elektrische stroom?

Ik heb op cursus geleerd dat elektrische stroom loopt van de min pool naar de plus pool. Maar nu we bij diodes aangekomen zijn wordt opeens weer gesteld dat de elektrische stroom van plus naar min gaat.
(zin uit de cursus: De stroom kan maar in één richting door het circuit (van plus naar min) en één van de diodes zal de stroom niet doorlaten.)

Dus nu weet ik het niet meer en raak helemaal in de war met de sper en doorlaatrichtingen van diodes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
40.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stroom gaat van + naar -, maar de electronen gaan van - naar +

Het beste antwoord

Bij diodes moet je 'gewoon' denken in 'stroom loopt van + naar -'. Als de sper aan de plus kant van een schakeling staat, dan zal er dus geen stroom lopen naar de andere kant.

De opmerking dat stroom van - naar + loopt komt misschien omdat elektronen negatief geladen zijn. Een positieve lading (plus-pool) betekent dus een gebrek aan elektronen. Een negatieve lading (min-pool) betekent een overschot aan electronen.

Stroom loopt van + naar -, maar electronen gaan van - naar +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is te vergelijken met een waterval, het gaat van hoog naar laag (plus naar min)