Is het mogelijk de molmassa van ClO- te berekenen?

Voor een scheikunde PO moet ik van alles berekenen, en ik had zelf bedacht om het aantal chlorometrische graden van bleekwater te berekenen. Nu kom ik echter op het probleem dat ik in mijn reactievergelijking alleen maar ClO- heb. Is het wel mogelijk de molmassa hiervan te berekenen, aangezien het een ion is? Ik weet wel dat de molmassa van ClO 51,45 is, maar dat is zeker niet hetzelfde voor ClO-. Als het niet mogelijk is, weet iemand dan hoe ik (op een redelijk eenvoudige manier ;)) alsnog zelf het aantal chlorometrische graden van bleekwater kan berekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Cl=35.5 en O=16 dus zou je zeggen 51.5 .
Het betreft echter een ion die zelf niet als stabiele verbinding bestaat maar als ion.
Je zou dus beter van (de oude term) zuurrestmassa kunnen spreken dan van ionmassa of molmassa. Gezien het aantal significanten vind je massa's van elektronen niet terug, omdat een elektron nog geen 1/1850 deel weegt van een neutron, Het hypochlorietion zelf is ook nog eens erg instabiel van zichzelf en ontleed zichzelf (afhankelijk van de pH) in chloorgas en O2-ionen.

Zolang je het puur hypothetisch houd is bovenstaande het antwoord maar ik zou de naam molmassa evenzogoed niet gebruiken.

Overigens is hypochloriet de reactiefste zuurrest, zelfs het chloraat (ClO3- ) en perchloraat(ClO4)- zuurrest (met de tussenvorm (Cl2O7)2- ) zijn lang niet zo instabiel als CLO-ionen.

Wel een leuk project, er bestaan veel ClxOy(n-) ionen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ClO- heeft slechts een elektron meer. De massa van dit elektron is verwaarloosbaar. Je molmassa is dus gewoon gelijk aan de molmassa van ClO.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje, ik was even vergeten dat een elektron inderdaad verwaarloosbaar klein is.