Dat kan heel verschillend zijn,ik heb wel eens drie regenbogen op hetzelfde moment gezien.
De afstand op dat moment was verschillend,maar niet meer dan een km.
Het enige is,dat je een regenboog niet aan kunt raken,en die pot goud die aan het einde zou moeten staan,heb ik nooit kunnen vinden.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afstand is hierin moeilijk te bepalen en hangt af van de plaats van de waarneming.

hier nog een paar leuke weetjes :
Plaats
De regenboog is altijd tegenover de zon te zien, dus als je de zon in de rug hebt. Dit komt door de weerkaatsing van het licht in de waterdruppels. De waarnemer staat op één lijn met de zon en het middelpunt van de regenboog. De plaats van de regenboog is daarmee voor iedere positie van een waarnemer verschillend.

Cirkelboog
De regenboog is rond doordat de waarnemer het gebroken licht alleen kan zien van druppels langs de denkbeeldige rand van de kegel met een tophoek ongeveer 42 graden (zie figuren). Dit is de hoek tussen het invallende en uittredende zonlicht in elke druppel die bijdraagt aan de regenboog. Druppels op plaatsen buiten de regenboog geven misschien hetzelfde effect, maar hun licht bereikt je niet. Daarom lijkt de regenboog met je mee te bewegen als je je verplaatst.

Tijdstip
Een grootste regenbogen zijn te zien als de zon laag aan de hemel staat, dus 's ochtends vroeg of aan het einde van de middag. Hoe dichter de zon bij de horizon staat, hoe meer van de regenboog te zien is. Staat de zon vlak bij de horizon, dan is de regenboog een halve cirkel. Vanuit een vliegtuig of hoog gebouw kan zelfs een volledige cirkel te zien zijn. Overdag, wanneer de zon hoger aan de hemel staat, is hooguit een deel van de boog te zien. Hoe hoger de zon, des te lager staat de regenboog, en des te kleiner is de cirkelboog die boven de horizon uitsteekt. Het andere deel van de cirkelboog, onder de horizon, is slecht te zien door de ongunstige achtergrond en doordat daar meestal minder regendruppels zijn. Vaak zijn slechts stukken van de boog te zien, doordat zich niet overal waar de regenboog zich zou kunnen voordoen druppels bevinden.

Felheid en banden
Afhankelijk van de omstandigheden kan de intensiteit van de kleuren van de regenboog nogal verschillen, evenals de breedte van de kleurbanen. De kleurintensiteit en de breedte van de boog zijn afhankelijk van de grootte van de regendruppels. Hoe groter de druppels, des te smaller de regenboog, maar ook des te sterker de kleuren in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zal gaan proberen het uit te leggen zoals ik denk hoe het zit. Eerst iets over de regenboog zelf. Het lijkt gek maar de regenboog is rond! Dus een cirkel. We zien maar een klein stuk van de regenboog en dat is weer afhankelijk van de stand van de zon. Hoe lager de zon, hoe groter de regeboog of eigenlijk, hoe groter deel van de cirkel. Hoe hoger de zon, hoe kleiner deel we van de cirkel we zien. Tegen de middag staat de zon zo hoog dat we het bovenstukje van de cirkel helemaal niet meer zien. Daardoor is het niet mogelijk om b.v. om 12uur een regenboog te zien. Er bestaan natuurlijk wetenschappelijke berekeningen voor wanneer je hem wel of niet kan zien, al naar gelang van de tijd van het seisoen, maar dat vind ik hier niet van belang. Indien we in de bergen zijn en kijken omlaag het dal in dan is het weer anders, we zien dan ook een groter deel van de cirkel, soms tot bijna rond. Wat ook vreemd is van de regenboog, ieder ziet zijn eigen regenboog! Je kan de regenboog van een ander dus niet zien!!!!Nu de afstand,deze is de lengte tussen je oog en ongeveer de voorkant van de regenwolk. Een leuke proef: neem een tuinslang zet hem aan op nevelen. met je rug naar de zon zie je voor je je eigen regenboog? Vaak zelfs bijna rond, alleen onder in de cirkel ontbreekt een stukje door je eigen schaduw. De afstand naar de regenboog is dan nog geen meter! Probeer maar eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De afstand tot de regenboog wordt bepaald door de plaats waar de regendruppels door het kegeloppervlak van de stralengang (diafragma-effect) vallen; dat kan zijn op enkele tientallen meters afstand maar ook op enkele kilometers. Soms zien we dat een regenboog ook voor een bosrand of voor gebouwen aanwezig is; in andere gevallen stopt de boog bij zo'n vergelijkingspunt. In het eerste geval dragen druppels die zich tussen de waarnemer en het object in bevinden bij aan de regenboog en vinden we dat de regenboog dichtbij staat; in het tweede geval staat de boog naar ons idee ver weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De regenboog is de verbuiging van zonlicht zodat je de verschillende kleuren ziet. Er is dus niet zoiets als een regenboog. De regenboog is niets meer dan een optische illusie. Daarom kan je niet zeggen dat een regenboog ergens is. Net zo zeer dat je kan zeggen waar de fata morgana is. De regenboog is er niet.
Als je een positie zou moeten aanwijzen waar de regenwolk begint dat hangt dit af van 2 variabelen namelijk de grootte van de regenwolk en de hoek van de zon. De regenboog "is" dan op de plek waar het zonlicht voor het eerst in contact komt met de waterdruppels. Maar dit heeft weer als probleem dat de regenboog zich achter jou bevind. De regenboog zie je alleen namelijk met de zon in de rug. Kortom je kan niet stellen dat de regenboog ergens is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
PS ik realiseer mij dat niet in alle gevallen de regenboog zich dan achter je bevind in theorie kan het voor je regenen maar in de meeste gevallen zit de regenboog dus achter je.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja dat is het punt. De oorsprong van de regenboog zit achter je. Maar je ziet hem voor je daarom kan je ook niet zeggen waar de regenboog is aangezien het niets meer is dan een optische illusie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwarrende discussie, dat kan beter.
Dat kan inderdaad heel verschillend zijn. Als je de tuin aan het sproeien bent, en je houdt de straal op een bepaalde manier in het licht, dan zie je ook een regenboog. Die eindigt dus een paar meter verder als de straal de grond raakt. Als je een regenboog buiten ziet, gaat die geloof ik zover als je horizon.

Groetjes!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Te ver (= onbereikbaar), want hoe je je best ook doet, je bereikt hem nooit. Je kunt wel stellen dat de regenboog 10 meter of 1 kilometer verderop is, maar als jij je die 10 meter of die kilometer in de richting van de regenboog verplaatst, is de regenboog daar echt niet.